Hij leek ooit overbodig, maar de grote gele klem wordt nu toch weer van stal gehaald in veel gemeentes. Deze gaan de wielklem weer inzetten om wanbetaling te bestrijden.

Wielklem


Het lijkt een rare oplossing: een foutparkeerder op de plaats van de overtreding vastzetten met een wielklem. Hij kan erdoor niet meer wegkomen tot hij zijn boete heeft betaald, maar het probleem van het parkeren zonder geldig parkeerbewijs blijft. De parkeerplek blijft immers ingenomen. En met moderne oplossingen van het incasseren van boetes leek de wielklem ook overbodig. Maar veranderingen die met name in het buitenland spelen, zorgen ervoor dat het gele wielslot weer terugkomt.

Duitsland

Buitenlandse toeristen lappen ons parkeerbeleid steeds meer aan hun laars. Simpelweg omdat het voor Nederlandse gemeenten steeds lastiger wordt om de boete te innen. Duitsland deelt sinds kort geen persoonlijke gegevens van overtreders meer en in Polen en andere Oost-Europese landen doen ze dit al langer niet meer. Dat zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de Oost-Europese arbeidsmigranten een parkeerkaartje halen overbodig vinden. Ze verscheuren de boete lachend, als ze die al onder ogen krijgen.

De stap van Duitsland om geen gegevens meer uit te wisselen met Nederland, zorgt ervoor dat gemeenten weer teruggrijpen naar de inzet van de wielklem. In Utrecht en Eindhoven gaan de parkeerwachters vanaf aankomende herfst de klem weer inzetten en in. Middelburg, Vlaardingen en Nijmegen denken nog na over de terugkeer van het wielslot. In Eindhoven zijn ze blijkbaar helemaal klaar met de wanbetalers, want daar gaan ze niet lang wachten met het wegslepen en verkopen van de auto van de foutparkeerder. Die stad meldt dat ze jaarlijks zo'n 250.000 tot 300.000 euro aan inkomsten mislopen door niet inbare boetes.

Drie jaar

Ondertussen heeft de minister beloofd zich over het probleem te buigen en te kijken naar afspraken met het buitenland. Tot die tijd blijven steden natuurlijk boetes uitschrijven. Deze zijn namelijk tot drie jaar na dato inbaar bij de overtreder.