Geely zoekt contact met Renault
Met zeggenschap over onder andere Volvo en Polestar en een aandeel in Daimler is Geely nog niet tevreden over zijn contacten met andere autobouwers. De Chinese autobouwer heeft nu een overeenkomst met Renault gesloten voor samenwerkingsverband.
Doel van de overeenkomst is om de bouw van Renault-modellen in China binnen te harken, om die auto’s vervolgens in China en Zuid-Korea op de weg te zetten. Het gaat volgens de twee partijen om een strategische partnerschap. Export naar meer landen staat op de planning. Binnen de joint venture gaat Geely hybridemodellen bouwen, terwijl elektromodellen niet zijn uitgesloten.
Internationale uitrol
Geely heeft de Fransen met open armen ontvangen. Het bedrijf stapt in een gat dat werd achtergelaten door Dongfeng. Met die Chinese autobouwer had Renault tot vorig jaar een samenwerkingsverband. Via Renault wil Geely zijn internationale positie verder versterken. Het heeft nu eigen merken als Lotus, Volvo, Lynk&Co, Geely en Polestar, het heeft deelnames in andere merken als Daimler en Smart en het heeft samenwerkingsovereenkomsten als met Renault.
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland