De introductiedatum staat vast (lees daar hier meer over), dus is het nu wachten op de auto zelf. Aston Martin werkt achter de schermen hard aan de opvolger van de DB9, de DB11. Dit prototype werd betrapt in Engeland.

003003


De DB11 is een flinke stap voorwaarts ten opzichte van de DB9. Er staat een hagelnieuwe sportwagen met een kakelvers carrosserieontwerp, interieurdesign, motorenprogramma en meer. De styling is overduidelijk Aston Martin. De designrichting werd al eerder door de studiemodellen CC100 en DBX aangegeven. De technische architectuur is naar verluidt helemaal van de grond af opgebouwd, maar wederom volgens de bestaande VH-architectuur ontwikkeld. Het stelt Aston Martin in staat om op dezelfde basis verschillende modellen te produceren en dat moeten er in de komende jaren zeven worden tegen de vier auto’s die er momenteel zijn (V8 Vantage, DB9, Vanquish en Rapide). De VH-architectuur (verticaal/horizontaal) kan in lengte en breedte worden gewijzigd en kan daardoor als basis voor zowel een sportwagen, een SUV of een sedan dienen.

"Er komt zowel een V8 als een V12. De twaalfpitter trapt af"

De technici van Aston Martin hielden vast aan hun eigen creatie in plaats van over te stappen op het platform van Mercedes-Benz, waarmee de Engelsen een samenwerking zijn aangegaan. Voor de onderstelcomponenten kon Aston Martin vrij shoppen bij AMG, waarna onderstelgoeroe Matt Becker de handling heeft bepaald. De Engelsman, die liefst 26 jaar in dienst is geweest bij Lotus, is speciaal aangetrokken om het onderstel van alle nieuwe Astons van de komende jaren af te stellen. AMG is ook de leverancier van de V8-motor voor de DB11. Het gaat om de 4.0 twinturbomotor uit de Mercedes-AMG GT. Naar verluidt zal de motoroutput boven die van de GT liggen, wat betekent dat de DB11 meer dan 507 pk krijgt. Ja, u leest het goed. De opvolger van de DB9 komt er met een V8.

006006


De liefhebbers van de V12 blijven daarentegen bediend. De twaalfcilinder, opgebouwd uit twee zescilinders van Ford, blijft. Aston Martin schroeft er voortaan twee turbo’s op en reduceert het slagvolume, dat momenteel 5,9 liter is, tot 5,2 liter. Ondanks de fors hoger verwachte motoroutput daalt de CO2-uitstoot sterk en dat is goed nieuws voor de Nederlandse markt. Het deel strafbelasting in de prijsstelling neemt fors af. De DB11 met de V12 onder de kap debuteert in Genève. De V8-uitvoering komt in een later stadium. Ondanks dat vrijwel alle sportwagenmerken alleen nog automatische transmissies aanbieden, blijft Aston Martin de handgeschakelde versnellingsbak trouw. Overigens krijgt de nieuweling een automaat met acht verzetten (zijn voorganger had er een met zes trappen), die momenteel al in de Vanquish en Rapide S wordt geleverd.

"De DB11 wordt groter dan de DB9"

De DB11 is een fractie groter dan zijn voorganger en heeft een langere wielbasis. Daardoor biedt de sportwagen meer interieurruimte. Dat moet het dagelijks gebruik van de Grand Tourer bevorderen. Of er binnenin gebruik wordt gemaakt van Mercedes-onderdelen is niet bekend, maar de testvoertuigen van Aston Martin beschikken over instrumenten, dashboardelementen en knoppen van de Duitse partner. De productieversie van de DB11 leunt onderhuids overigens wel op elektronica van Mercedes-Benz. Dat levert voor Aston Martin een enorme kostenbesparing op.

003003