Autovisie
Autovisie Nieuws 25 jan 2016
Leestijd: 3 minuten

Formule 1-rijders voorbij het zwarte pensioengat

Ex-Formule 1 en Indycarcoureur Robert Doornbos heeft een opmerkelijke carrièrestap gezet. Hij gaat in de seksartikelen. Bobby D. brengt een nieuw type vibrator op de markt die reageert op de erotische film die op dat moment wordt gekeken.

De Rotterdammer is niet de eerste oud F1-rijder die het over een heel andere boeg gooit. Neem Jaime Alguersuari. Nog niet eens zo lang geleden haalde Toro Rosso hem als jongste F1-rijder ooit binnen. Dat klinkt bekend. Ehh ja, maar anders dan Max Verstappen zette Jaime de wereld niet in vuur en vlam. Daarom was zoals altijd talentbaas Helmut Marko van Red Bull nietsontziend en nam de Spanjaard zijn zitje af. Na een weinig geslaagde campagne in de Formule E trok Alguersuari ook zelf de stekker uit zijn autosportloopbaan. Omdat met pensioen gaan op je 25ste ook weer zowat is, ging Jaime wat anders doen: hij is tegenwoordig dj. Ziet u op een affiche de naam dj Squire, dan staat die avond de voorganger van Max achter de wheels of steel.

Iets minder flitsend kan het ook. Om maar een uiterste te te nemen: Carlos Reutemann. In de jaren zeventig ontwikkelde de Argentijn zich bij Brabham, Lotus en Ferrari tot mister net niet. Hij won races en ging in 1981 de laatste wedstrijd van het seizoen zelfs in als leider in de stand om het WK, maar haalde het opnieuw net niet. Teleurgesteld keerde Reutemann terug naar huis om er… de politiek in te gaan. En met succes want Carlos – bijnaam in de racerij de Indiaan – schopte het tot tweemaal toe toe tot gouverneur van de staat Santa Fe en zat jarenlang in de senaat. Reutemann werd zelfs beschouwd als goede kandidaat voor het presidentschap, maar zette die stap uiteindelijk toch niet.

“Lehto werd doodslagverdachte’

Aan de andere kant van het spectrum eindigde JJ Lehto. De Fin volgde na een degelijke F1-loopbaan – Benetton, Sauber – het bijna standaardtraject. Namelijk racen met toerwagens en sportscars waar hij succesvol was. Om nadat hij zijn helm aan de wilgen had gehangen commentator te worden bij de Finse tv. Tot zover dus niks bijzonders. Tot 17 juni 2010. Op die dag klapte Lehto met een speedboot tegen een brug aan. Daardoor overleed een vriend die bij hem aan boord was. De rechter oordeelde dat de ex-coureur dronken was, zich schuldig had gemaakt aan slecht zeemanschap en dat er daarom sprake was van doodslag. Hij kreeg twee jaar en vier maanden cel opgelegd. Uiteindelijk werd JJ twee jaar later in hoger beroep van alle aanklachten vrijgesproken vanwege gebrek aan bewijs.  

Als je tot slot de ideale loopbaan post Formule 1 zou moeten schetsen, kom je waarschijnlijk bij Eddie Irvine uit. De Noord-Ier was tijdens zijn actieve jaren al een berekenende jongen. Die er niet mee zat om een serieuze titelcampagne te laten voor wat het was omdat Ferrari hem uitstekend betaalde om achter Michael Schumacher aan te rijden. Na een eveneens vooral financieel lucratief avontuur bij Jaguar taaide Eddie af naar een tropisch eiland en ging in het vastgoed. Dat doet hij prima want de Sunday Times schatte zijn vermogen op bijna 200 miljoen euro. Genoeg om er ook nu nog een echte playboy lifestyle op na te kunnen houden.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.