De Ford Ranger is de bestverkopende pick-up van Europa en dus bedacht Ford dat er wel vraag zou zijn naar een ‘alles-moet-kapot’-uitvoering. Welnu, die is er nu. Maak kennis met de Ford Ranger Raptor.

BiTurbo dieselmotor

De Ford Ranger Raptor is door Ford Performance ontwikkeld en is om die reden voorzien van de carrosseriekleur Ford Performance Blue met contrasterende accenten in Dyno Grey. Onder de motorkap geen 3,5-liter V6 EcoBoost-motor van de Ford F-150 Raptor, maar een 2,0‑liter EcoBlue BiTurbo dieselmotor met 213 pk en 500 Nm. Deze dieselmotor is gekoppeld aan een nieuwe 10-traps automaat.

Fox Racing Shox

De Ford Ranger Raptor beschikt over een stijver chassis, een raceophanging en Fox Racing Shox dempers met Position Sensitive Damping voor variabele demping. Het systeem van Fox Racing heeft 46,6 mm zuigers en krijgt ondersteuning door aluminium stuurarmen met uitstekende schokdempertorens aan de voorkant.

ford ranger raptor Europa 9
Ford Ranger Raptor
ford ranger raptor Europa 8
Ford Ranger Raptor
ford ranger raptor Europa 7
Ford Ranger Raptor
ford ranger raptor Europa 6
Ford Ranger Raptor
ford ranger raptor Europa 5
Ford Ranger Raptor
ford ranger raptor Europa 4
Ford Ranger Raptor
ford ranger raptor Europa 3
Ford Ranger Raptor
ford ranger raptor Europa 2
Ford Ranger Raptor

Schroefsets

De achterwielophanging heeft weer schroefsets met een geïntegreerde watt-koppeling waardoor de as omhoog en omlaag kan bewegen met zeer weinig zijdelingse beweging. Aan remkracht ook geen gebrek. Ford installeert een remsysteem met geventileerde schijven (vóór: 332 mm bij 32 mm, achter: 332 mm bij 24 mm) en remklauwen met dubbele zuigers.

Terreinbanden

De BF Goodrich 285/70 R17 terreinbanden zijn speciaal ontwikkeld voor de Ranger Raptor en hebben een extra sterke zijwand en een stoer loopvlak. Ford installeert in elke Ranger Raptor het Terrain Management System met zes rijmodi voor verschillende terreinen en rijscenario’s. Er is keuze uit de standen Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Rock en Baja. De rijmodi’s hebben de volgende werking:

  • Normal – benadrukt comfort, brandstofbesparing en bestuurbaarheid
  • Sport – snellere reactie voor extra sportiviteit op asfalt
  • Grass/Gravel/Snow – ontworpen voor veilige en zelfverzekerde off-road prestaties op gladde en ongelijke ondergrond
  • Mud/Sand – specifieke afstemming voor optimale tractie in een diepe, vervormbare ondergrond zoals los zand en modder
  • Rock – speciaal voor rotsachtig terrein met lage snelheid waar soepele controleerbaarheid centraal staat
  • Baja – specifieke afstemming voor off-road prestaties met hoge snelheden, zoals bestuurders nodig hebben in de beroemde Baja Desert Rally

Carterbescherming

De Ranger Raptor heeft verder nog bodembescherming. Zo wordt de carter bedekt met een 2,3 mm dikke stalen plaat, naast de standaard aanwezige beschermdelen van de reguliere Ranger voor motor en transmissie. Composiet wielkastverbreders, een andere grille, blauwe stiksels in het interieur, magnesium schakelflippers en een met geperforeerd leder afgewerkt stuurwiel met gegraveerd Raptor-logo én rode 12-uurs markering maken het Raptor-feest compleet.

De prijs van de Ford Ranger Raptor is nog niet bekend. De Ford Ranger Raptor is vanaf medio 2019 leverbaar.