Ford Fiesta ST Edition, de stuggere Fiesta ST
De Ford Fiesta ST was de eerste ‘Hot Hatch’ met een driecilinder. Van de iets comfortabelere ST dan zijn voorganger komt nu een stuggere versie, de Ford Fiesta ST Edition.
Tijdens de test van de huidige Ford Fiesta ST merkte wij dat-ie een stuk minder stug is dan zijn voorganger, dit komt mede door de adaptieve dempers. Ideaal voor dagelijks gebruik, maar als je echt wilt knallen met je Fiesta dan wil je liever iets wat net zo bikkelhard is als zijn voorganger.
Schokdempers
De nieuwe ST Edition heeft instelbare schokdempers, waarmee de Fiesta 15 mm aan de voorkant en 10 mm aan de achterkant kan dalen. Naast in hoogte verstellen kun je de schokdempers ook op 12 ‘bumps’ en 16 ‘rebound’ manieren instellen. Hierdoor kun je de Fiesta stugger instellen dan een standaard ST en zou je de wegligging dus verbeteren.
Design
De Ford Fiesta ST Edition staat op 18 inch lichtmetalen velgen. Dit setje is twee kilo lichter dan bij de normale ST. Naast de zwarte velgen zijn de accenten ook donker gekleurd. Zo is het hele dak zwart en zijn de grille, spoiler, diffusor en spiegels ook verduisterd. De zwarte accenten worden overtroffen door de knalblauwe lak van de Fiesta, Azura Blue. Deze kleur wordt verder doorgevoerd in het interieur van de speciale editie.
Interieur
De stiksels op het stuur, in de stoelen en op de handrem allemaal zijn ze dezelfde felblauwe kleur. Echter is aan de binnenkant niet gekozen voor zwarte details maar zijn de startknop, decoratiestrips en klokkenpanel met een carbonlook aangekleed.
Motor
De Ford Fiesta ST Edition wordt geleverd met dezelfde 1.5 liter driecilinder als de ‘normale Fiesta ST’. Deze driepitter is goed voor 200 pk en 290 Nm.
Deze Editie van de Fiesta zal niet in grote getalen op onze wegen verschijnen. Totaal worden er maar 500 ST Editions in Europa geleverd, 300 daarvan gaan naar ‘Hot Hatch land’ Engeland.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard