Vernieuwde Jaguar XF biedt meer vermogen voor minder geld

Jaguar heeft de XF vernieuwd en flink de bezem door het modelprogramma gehaald. Daarbij is het aantal pk dat je per euro krijgt ook nog eens iets gestegen.

De huidige generatie Jaguar XF gaat alweer sinds 2015 mee. En om het model aantrekkelijk te houden voor de komende jaren, voeren de Britten nu een facelift door. Die begint bij het uiterlijk, dat iets is aangescherpt. De vernieuwde XF heeft een nieuwe voorbumper met wat grotere luchtinlaten, die de auto optisch breder moeten maken. De grotere grille en de luchtopeningen op de zijschermen zijn nu voorzien van het Jaguar-logo. De meest opvallende optische wijziging vinden we in de lichtunits. Die zijn namelijk flink afgeslankt en hebben de ‘Double J’-lichtsignatuur als dagrijverlichting, die we ook van andere modellen van Jaguar kennen. Pixel led-technologie is optioneel. Op de achterzijde zien we een bredere achterbumper en donker getinte achterlichtbehuizingen, die voorheen enkel op de XF Sportbrake verschenen.

Nieuw interieur voor Jaguar XF

Het grootste nieuws zit echter ín de vernieuwde Jaguar XF. De Britten hebben het model namelijk van een volledig nieuw interieur voorzien. Daarbij valt vooral de middenconsole op, want die wordt nu gedomineerd door een volledig nieuw en ‘zwevend’ aanraakscherm. Dat exemplaar meet nu 11,4-inch, is gebogen en bevat het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem dat we kennen uit andere modellen van Jaguar Land Rover. Dat is volgens de fabrikant drie keer helderder dan het scherm in de vorige XF en zit veel makkelijker in elkaar. Jaguar zegt dat 90% van de gebruikelijke functies met hooguit twee ‘kliks’ te zien en te gebruiken is.

Onder het grote scherm bevinden zich – gelukkig – fysieke knoppen voor de klimaatcontrole. Voorheen werd de XF met een draaiknop voor de automaat geleverd, maar die heeft nu plaatsgemaakt voor een ‘ouderwetse’ pook. Verder zien we in het interieur een voor de XF nieuw stuurwiel en een nieuw 12,3-inch groot digitaal instrumentarium. Dat meterpaneel kan naar wens worden aangepast en gecombineerd worden met het optionele head-up display.

Sterkere diesel

We blijven even bij groot nieuws, want dat vinden we ook onder de kap van de vernieuwde XF. Het motorenaanbod voor de sedan en stationwagon, de Sportbrake, is herzien en uitgedund. Vanaf heden kan de klant kiezen uit één diesel- en twee benzinemotoren. In het geval van de zelfontbrander voegt Jaguar mild hybrid-technologie toe. In dat geval werkt een 2,0-liter viercilinder met turbo samen met een zogenaamde Belt integrated Starter Generator (BiSG), die is gekoppeld aan een 48 Volt-systeem. Die levert stroom aan de elektromotor wanneer deze de vierpitter moet assisteren, maar kan ook energie opslaan tijdens remmen en gas los.

De MHEV-diesel heeft een vermogen van 204 pk en een koppel van 430 Nm. De klant kan daarbij overigens kiezen voor achter- of vierwielaandrijving, een achttraps automaat is standaard.. In het eerste geval sprint de Jag in 7,6 seconden naar de 100 km/h, de versie met vierwielaandrijving doet daar 0,4 seconden langer over. De variant waarbij het vermogen enkel naar de achteras wordt gestuurd, heeft een CO2-uitstoot van 130 gram per kilometer en verbruikt 1 op 20,4. De AWD-versie moet het doen met een uitstoot van 137 gram per kilometer en een verbruik van 1 op 19,2. Dat zijn goede cijfers, want de uitgaande 2,0-liter diesel had ‘maar’ 180 pk, en had een hogere CO2-uitstoot (+13%) en verbruik (+14%).

Plug-in hybride

De twee benzinemotoren hebben ook vier cilinders, een slagvolume van 2,0-liter, een turbo en een achttraps automaat. De klant kan daarbij kiezen tussen een vermogen van 250 en 300 pk. Die eerste versie is er met achter- of vierwielaandrijving, in de 300 pk-versie wordt al het vermogen standaard naar alle vier wielen gestuurd. De sterkste variant sprint binnen 6,1 seconden naar de 100 km/h, de versie met 250 pk doet daar 0,8 seconden langer over. Een plug-in hybride-aandrijflijn, die recent in veel producten van JLR verscheen, staat voor deze XF (nog) niet op de planning.

Grote vernieuwingen, al zit het beste nieuws (mogelijk) in de prijs. Want waar die uitgaande dieselversie er voorheen vanaf €61.180 was, bedraagt de vanafprijs van die sterkere en zuinigere MHEV-diesel naar verwachting €60.950. Dat is allemaal te danken aan het feit dat Jaguar het programma voor onder andere de XF heeft versimpeld, zo stelt Jaguar tegenover Autocar. “We hebben het productieproces minder complex gemaakt, terwijl de geliefde elementen van de XF zijn gebleven.” Exacte Nederlandse prijzen deelt Jaguar in de komende weken. De nieuwe XF is vanaf 13 oktober te bestellen.