Ford en Volkswagen blijken geen BFF’s
Ford en Volkswagen werken sinds enige tijd innig samen om bedrijfsauto’s, pickups en elektrische auto’s te produceren. ‘Best Friends Forever?’ Nee, heel lang gaat die samenwerking echter niet duren.
Dat blijkt nu uit een gesprek dat Martin Sander, EV-baas bij Ford, en Automobilwoche met elkaar hadden. Zijn merk wil niet teveel leunen op de elektrotechniek uit Wolfsburg en zal dus op termijn een eigen platform gebruiken voor diens auto’s.
MEB
De samenwerking wat betreft EV’s is volgens Sander vooral een manier om de transitie naar een eigen platform mogelijk te maken. Ford gaat namelijk snel twee elektrische auto’s op het MEB-platform van Volkswagen presenteren, maar daar blijft het dan ook bij. Vanaf 2026 wil het in Europa 600.00 elektrische auto’s per jaar bouwen en dat doet het ‘t liefst met eigen techniek.
Het is nog even afwachten wat Ford dan allemaal van plan is. Momenteel is het hard bezig om de fabriek in Keulen klaar te stomen voor de productie van diens eerste ‘MEB-auto’. Dat wordt een crossover in de geest van de Volkswagen ID.4. Ook de compacte Ford Puma krijgt een elektrische broer.
Valencia
Daarnaast is het merk bezig met de bouw van een productiefaciliteit in het Spaanse Valencia. Daar gaat men dan aan de haal met een platform dat enkel voor elektrische auto’s is bedoeld. “Momenteel weten we echter nog niet wanneer we dat gaan doen en welke auto’s we daar gaan bouwen”, aldus Sander.
Ford is in ieder geval voornemens om per 2030 enkel nog elektrische auto’s aan te bieden. De kans is groot dat het beroemde namen uit het verleden gaat gebruiken om een nieuwe line-up van elektrische modellen op te zetten. Dat deed het natuurlijk al met de Mustang, de naam die op de eerste elektro-auto van het merk kwam.
Ford Capri
De fabrikant gaf ook de naam Puma een nieuw leven. Die type-aanduiding keerde een aantal geleden terug op de compacte crossover van Ford, terwijl de originele Puma een compacte coupé was. Wellicht gaat Ford hetzelfde doen met namen als Capri, Sierra en Escort. Of de Fiesta terugkeert, is ook de vraag. Eind vorig jaar liet Ford weten te stoppen met de populaire hatchback, maar het lijkt voor de hand te liggen dat de naam Fiesta wordt gebruikt voor een aankomende elektrische hatchback.
Dat de samenwerking wat betreft elektrische auto’s tussen Volkswagen en Ford tot een einde komt, betekent niet direct dat de twee ook de samenwerking omtrent bedrijfswagens stoppen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Ontwerpfout in bruggen en viaducten: dreigt er instortingsgevaar?
-
Politie ruilt Audi A6 in voor nieuwe dikke diesel met flink prijskaartje
-
Populairste auto van Nederland ziet er nu totaal anders uit
-
In deze gemeentes kruipen ze het vaakst met drank op achter het stuur
-
Citroën-topman tegen Autovisie: ‘Wij werken niet aan een nieuwe Eend!’
-
Nvidia: ‘Zelfrijdende auto’s komen nog lang niet, wat Tesla ook beweert’
-
Polestar wil Tesla-kopers lokken die Elon Musk zat zijn
-
Maybach van Huawei: dit is de Maextro S800
-
Duurtest Microlino 45 km/h: per ongeluk op de autoweg
-
Polestar geheimzinnig over uitstellen 6, maar de reden laat zich raden
-
Bedenkelijke one-off Lamborghini is voor dubieuze beroemdheid
-
Citroën roept tienduizenden Nederlandse auto’s terug om veiligheid