Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 18 jan 2023
Leestijd: 2 minuten

Ford en Volkswagen blijken geen BFF’s

Ford en Volkswagen werken sinds enige tijd innig samen om bedrijfsauto’s, pickups en elektrische auto’s te produceren. ‘Best Friends Forever?’ Nee, heel lang gaat die samenwerking echter niet duren.

Dat blijkt nu uit een gesprek dat Martin Sander, EV-baas bij Ford, en Automobilwoche met elkaar hadden. Zijn merk wil niet teveel leunen op de elektrotechniek uit Wolfsburg en zal dus op termijn een eigen platform gebruiken voor diens auto’s.

MEB

De samenwerking wat betreft EV’s is volgens Sander vooral een manier om de transitie naar een eigen platform mogelijk te maken. Ford gaat namelijk snel twee elektrische auto’s op het MEB-platform van Volkswagen presenteren, maar daar blijft het dan ook bij. Vanaf 2026 wil het in Europa 600.00 elektrische auto’s per jaar bouwen en dat doet het ‘t liefst met eigen techniek.

Ford Puma mHEV
Ford Puma

Het is nog even afwachten wat Ford dan allemaal van plan is. Momenteel is het hard bezig om de fabriek in Keulen klaar te stomen voor de productie van diens eerste ‘MEB-auto’. Dat wordt een crossover in de geest van de Volkswagen ID.4. Ook de compacte Ford Puma krijgt een elektrische broer.

Valencia

Daarnaast is het merk bezig met de bouw van een productiefaciliteit in het Spaanse Valencia. Daar gaat men dan aan de haal met een platform dat enkel voor elektrische auto’s is bedoeld. “Momenteel weten we echter nog niet wanneer we dat gaan doen en welke auto’s we daar gaan bouwen”, aldus Sander.

Ford negeert importeurs voor volgende elektro-auto

Ford is in ieder geval voornemens om per 2030 enkel nog elektrische auto’s aan te bieden. De kans is groot dat het beroemde namen uit het verleden gaat gebruiken om een nieuwe line-up van elektrische modellen op te zetten. Dat deed het natuurlijk al met de Mustang, de naam die op de eerste elektro-auto van het merk kwam.

Ford Capri

De fabrikant gaf ook de naam Puma een nieuw leven. Die type-aanduiding keerde een aantal geleden terug op de compacte crossover van Ford, terwijl de originele Puma een compacte coupé was. Wellicht gaat Ford hetzelfde doen met namen als Capri, Sierra en Escort. Of de Fiesta terugkeert, is ook de vraag. Eind vorig jaar liet Ford weten te stoppen met de populaire hatchback, maar het lijkt voor de hand te liggen dat de naam Fiesta wordt gebruikt voor een aankomende elektrische hatchback.

Ford Capri

Dat de samenwerking wat betreft elektrische auto’s tussen Volkswagen en Ford tot een einde komt, betekent niet direct dat de twee ook de samenwerking omtrent bedrijfswagens stoppen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.