Fisker doet volgende belofte en gaat elektrische pausmobiel bouwen

De paus kreeg in het verleden al een Ferrari en een waterstofauto, maar een volledig elektrisch model werd hem tot nu toe nog niet aangereikt. Daar komt verandering in, want niemand minder dan Henrik Fisker heeft laten weten een elektrische pausmobiel te gaan bouwen.

Dat gaat hij doen met de bekende Ocean SUV als basis. Die auto hebben we nog niet eens in productietrim gezien, maar dat weerhoudt de Deen er niet van om alwéér een nieuwe variant van dat model aan te kondigen. Begin vorig jaar zagen we bijvoorbeeld al de ruige Force E: een Ocean met een offroad-aankleding. Deze pausmobiel is het volgende speciale Ocean-project.

Gaat Henrik Fisker nu écht de ‘duurzaamste elektrische auto’ ooit bouwen?

Vaticaan

Reden genoeg voor Henrik Fisker om ook direct naar het Vaticaan af te reizen. Op foto’s is te zien dat de Deense ceo de eerste schetsen aan paus Franciscus laat zien, waarna de Argentijn ook direct zijn handtekening op het A4’tje plaatst. Daar kun je mee thuiskomen.

Afbeelding: Fisker Inc.

Overigens verandert Fisker niet al te veel aan de Ocean om ‘m als pausmobiel te laten fungeren. De elektro-SUV krijgt de welbekende glazen cabine, dat in de Fisker is voorzien van zonnepanelen die normaliter op het dak van de Ocean liggen. Verder monteert het bedrijf hier en daar het pauselijk embleem, én heeft-ie het gebruikelijke kenteken: SCV1.

Klimaat

Waarom Fisker deze Ocean aan de paus schenkt? “Het inspireerde mij dat paus Franciscus erg begaan is met het klimaat”, vertelde Henrik Fisker. “Het interieur van de Ocean zal uit allerlei duurzame materialen bestaan, waaronder tapijt dat is gemaakt van gerecyclede plastic flessen uit de oceaan.”

Fisker Ocean officieel gepresenteerd: 482 km actieradius voor €34.000

Al met al zal de paus een van de eerste klanten van Fisker zijn, mits het bedrijf deze gemaakte plannen ook echt nakomt. De Ocean moet namelijk volgend jaar al op de stoep van het Vaticaan staan, terwijl de productie van reguliere modellen pas in november 2022 begint. In Duitsland moet die auto dan zo’n 32.000 euro kosten, na de geldende subsidies in dat land.