‘Fiat komt met zijn eigen variant van de Opel Rocks-e’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2F04-Opel-Rocks-e-516667-1.jpg)
Stellantis verwacht veel van zijn elektrische mini-tweeling, de Citroën Ami en Opel Rocks-e. Het wekt dan ook geen verbazing dat het stadsautootje wordt doorgegeven aan nóg een merk: Fiat.
“Kleinere elektrische auto’s dan het b-segment komen er binnen Stellantis niet”, zegt Uwe Hochgeschurtz, operationeel directeur van Stellantis in Europa, tegen Autovisie. Met andere woorden: de Opel Corsa-e en Peugeot e-208 zijn de ondergrens en blijven dat ook.
A-segment niet meer rendabel
Onder meer door steeds strengere Europese veiligheidsregels is het voor fabrikanten niet meer rendabel om compacte a-segmenters te ontwikkelen. Citroën en Peugeot hebben bijvoorbeeld al een paar jaar geleden afscheid genomen van de C1 en 108.
Volgens Hochgeschurtz zijn de nieuwe sterren in de stad de Citroën Ami en Opel Rocks-e. Geen echte auto’s dus, maar elektrische brommobielen die je mag rijden vanaf je zestiende, als je een brommerrijbewijs hebt.
Opel Rocks-e komt ook als Fiat
Sterker nog, de Stellantis-topman noemt stadskarretjes als de Ami en Rocks-e “revolutionair”. Hij verspreekt zich bijna in een interview met Autovisie en onthult net niet dat de minuscule Citroën en Opel ook naar andere Stellantis-merken komen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Ffiat_500_topolino_5.jpg)
In het daarop volgende gesprek tussen Hochgeschurtz en een pr-functionaris horen we tussen de regels door dat er in de toekomst een Fiat-versie van de Ami en Rocks-e komt, die naar verluidt Topolino gaat heten. Het wordt niet gezegd, maar de pijlen wijzen wel héél duidelijk in die richting. Dealers hebben eerder dit jaar al tegenover Automotive News bevestigd dat-ie komt.
Fiat heeft nieuwe modellen nodig
En waarom ook niet. Fiat staat van oudsher bekend om zijn compacte hatchbackjes en heeft dringend nieuwe modellen nodig. Het succes van de Italiaanse fabrikant rust nu met name op de 500 en de Panda. In Nederland is het enige andere model de Tipo en de 500X.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2Fopel_rocks-e-dgdfh.jpg)
De fusie tussen Groupe PSA (Citroën, DS, Opel en Peugeot) en Fiat-Chrysler pakt vooral goed uit voor de Italiaanse merken. Die hebben jarenlang last gehad van verouderde modellen en een gebrek aan continuïteit in hun leveringsprogramma. Onder Stellantis krijgen ze een broodnodige geldinjectie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom er slechts één Opel-man aan de Tigra TwinTop werkte | Sjoerds Weetjes 349
-
Nederlandse overheid verkoopt bijzondere Opel Manta
-
Deze occasion wil je: Lotus Opel Omega, zeldzame supersedan
-
Opel Astra GSe: Waarom dit niet de nieuwe liefhebbersauto is
-
Zo ver kom je nu in de vernieuwde Opel Mokka Electric
-
In deze oerdegelijke Volvo V90 schuilt een pk-monster
-
Wij zijn de tel kwijt! Nóg een Chinees merk naar Nederland: Omoda
-
Voor 4 miljoen euro mag je niet eens de weg op met deze Bugatti
-
Zo brengt de nieuwe Lexus LBX luxe in het B-segment
-
Hoe betaalbaar is autorijden nog?
-
BMW iX vs. Hongqi E-HS9: Welke ‘Chinese’ SUV is het best?
-
Zeldzame Ferrari van Fernando Alonso te koop voor fortuin