Ferrari zoekt na SUV nog meer nieuwe markten op

Ook Ferrari gaat ermee beginnen: het bouwen van een SUV. En alsof dat nog niet genoeg is, geeft het nu aan dat het de komende tijd nog meer nieuwe markten gaat opzoeken.

Ferrari presenteert dit jaar zijn eerste SUV, onder de naam Purosangue. Dat is Italiaans voor ‘volbloed’ en de beroemde sportwagenbouwer benadrukt dan ook dat dit niet zomaar een luxe, snelle SUV wordt. Vorig jaar liet het al weten dat het platform waarop de auto wordt gebouwd echte Ferrari-prestaties garandeert, maar ook de ruimte, het comfort en de gebruiksvriendelijkheid van een SUV.

Plannen

Ferrari laat de Purosangue eind dit jaar voor het eerst zien, maar komt eind dit jaar met meerdere modellen. Dat liet Enrico Galliera, hoofd marketing van het merk, begin dit jaar weten tegenover Autocar. Het Britse medium weet te melden dat die plannen blijven staan, ondanks de uitbraak van het coronavirus.

Ferrari Purosangue
Ferrari Purosangue Rendering

Maar dat is niet genoeg, zo laat Galliera weten. “Er staan nu twee nieuwe auto’s op de planning, we stoppen nooit met het zoeken naar nieuwe mogelijkheden om als bedrijf te groeien.”

Kwaliteitseisen

De Purosangue komt in 2022 – alhoewel onze bronnen over 2021 spreken – pas op de markt, maar Ferrari laat weten dat het ook al kijkt naar nieuwe, nog niet aangeboorde segmenten. “Elk segment is in principe voor ons interessant, zolang daar maar wel onze luxe sportwagens in passen”, zegt Galliera. Gelukkig blijken de kwaliteitseisen daarbij heilig, net als de rijkwaliteiten. “We hebben wel grenzen, een Ferrari moet altijd een zekere mate van sportiviteit bieden.”

Ferrari Roma
Ferrari Roma

“Als we naar nieuwe segmenten en markten kijken, moeten we wel de ziel en de positie van het merk Ferrari respecteren. Dat is onze enige beperking. Van nature maken we sport- en GT-auto’s, maar wanneer een andere markten of segmenten bij ons erfgoed passen, dan kijken we daar zeker naar.”

Beursgenoteerd

Ferrari is sowieso al hard op weg om zijn gamma flink uit te breiden. Het is inmiddels een beursgenoteerd bedrijf en daarom willen investeerders graag waar voor hun deelname. De productievolumes zijn daarom al omhoog gegooid, waardoor Ferrari vorig jaar maar liefst 9,5% meer auto’s produceerde dan het jaar ervoor. Voor het eerst kwam de totale productie van het merk boven de 10.000 auto’s uit.

Maar daarmee is de koek nog niet op, want Ferrari wil verder. Zo presenteerde het vorig jaar de Roma, die dit jaar in productie gaat en grote volumes moet opleveren. De Purosangue moet hetzelfde gaan doen. Ook heeft het al plannen om de Icona-productlijn, moderne interpretaties van een klassieke sportwagens als de Monza SP1 en SP2, verder uit te breiden.