Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 7 mei 2021

Ferrari Testarossa: van posterheld tot restomod

Dat de Testarossa een van de meest iconische Ferrari’s is behoeft geen toelichting. Deze auto vond zo’n beetje de term supercar uit. En toch durft het Zwitserse designhuis Officine Fioravanti dit icoon ‘op te poetsen’ tot restomod.

Posterheld

De Ferrari Testarossa zag in 1984 het levenslicht en werd onmiddellijk wereldberoemd als de dienstauto van Crocket en Tubbs in de TV-serie Miami Vice. Ook werden er miljoenen exemplaren van gemaakt, als posterheld en modelauto voor alle duidelijkheid. De auto werd ontworpen door designhuis Pininfarina, dat al vaker Ferrari’s ontworpen had maar ook auto’s van Maserati, Alfa Romeo en Lancia. Het meest opvallende aan de Testarossa zijn de enorme luchtgleuven in de deuren. De Italianen legden een krachtige ‘platte’ 4.9 liter V12 in de iconische supercar. Die produceerde 390 pk en daarmee wist de supercar een topsnelheid van 290 km/u te halen.

Meer rijgemak

De Zwitserse specialist is inmiddels bezig met het opvoeren van de supercar uit de jaren 80. Want ze gaan er een snellere ‘restomod’ van maken. Restomod is een verbastering van de woorden restaureren en modificeren. Dat klinkt tegenstrijdig maar het wil zeggen dat een klassieker gerestaureerd wordt met enkele moderne toevoegingen die voor wat meer rijgemak en (vaak) extra snelheid zorgen. Over een aantal maanden zal de auto volledig onthuld worden, maar het bedrijf heeft alvast wat foto’s van de Ferrari Testarossa restomod de wereld ingestuurd.

Meer vermogen, minder kilo’s

De Testarossa is gehuld in een artistieke livery die als camouflage dient. Officine Fioravanti wil het chassis, de aerodynamica en de aandrijflijn verbeteren. Toch zijn alle ogen gericht op de motor. Het designhuis zal volgens Autocar de originele 4.9 liter flat V12 opvoeren zodat een topsnelheid van 322 km/u bereikt kan worden. Het Zwitserse bedrijf zal de Testarossa ook van de hedendaagse gemakken voorzien, waaronder ABS en tractiecontrole.

Ondanks de toevoegingen van deze extra techniek en rijhulpen is de auto stevig op dieet gezet. Deze restomod-versie van de Testarossa moet maar liefst 120 kilo minder wegen dan het origineel. Of er nog meer aangepast zal worden is niet bekend, wel weten we dat er aan het interieur weinig zal veranderen.

Het is nog onbekend wanneer de auto te koop zal zijn. Voorlopig is hij nog in ontwikkeling want recentelijk heeft de Ferrari Testarossa restomod het circuit opgezocht voor een test. Het bedrijf laat tevens nog niets los over de prijs.