Ferrari SF90 Spider laat zich zien!
Het is altijd een bijzonder moment als Ferrari een nieuw model introduceert, maar tegenwoordig zijn het er meer dan vroeger. Vorig jaar nota bene waren het er vijf. Dit jaar beperkt Ferrari zich tot twee. Na de Portofino M is het nu de beurt aan de SF90 Spider.
Is het een verrassing? Nee, dat de SF90 Spider in de pijplijn zat was bekend. Verschillende kopers van een SF90 Stradale hebben hun order eerder dit jaar al omgezet in een SF90 Spider. En dat terwijl de SF90 Spider nog niet officieel was aangekondigd en ook de SF90 Stradale was nog niet eens uitgeleverd. De eerste exemplaren van die plug-in hybride sportcoupé moeten hun weg naar de kopers nog vinden.
Exclusiviteit en Ferrari
En dus weer een model erbij. Ferrari breidt zijn programma flink uit. Of dat ten koste gaat van de exclusiviteit van het merk en zijn modellen? Ferrari’s ceo Louis C. Camilleri liet eerder aan Autovisie weten dat de vraag vanuit de markt sterk toeneemt. Het merk wil zijn klanten blijven bedienen, maar ook velen de kans bieden om hun droom te verwezenlijken zonder dat dat ten koste gaat van de exclusiviteit. De oplossing in zijn ogen is om meer Ferrari’s te bouwen om aan de vraag te voldoen. Echter, niet door de productie van bijvoorbeeld de F8 of Portofino op te voeren, maar door de verbreding te zoeken. De Roma kwam erbij, net als de SF90 Stradale. Modellen die een nieuwe doelgroep aanspreken en daarnaast Ferrari hogere productievolumes toestaat zonder dat de exclusiviteit van de productlijnen an sich afneemt.
FACEBOOK LIVE Q&A: Ferrari SF90 Stradale
Inklapbare hardtop
Met de SF90 Spider volgt de volgende uitbreiding. Hij is uiteraard parallel aan de SF90 Stradale ontwikkeld. Het grote verschil is uiteraard, zoals zijn naam al verklapt, het dak. De Spider beschikt over een inklapbare hardtop, die zich volautomatisch laat bedienen. Hij komt bovenop de motorruimte te liggen. Wie de aflevering Sjoerds Weetjes over de SF90 Stradale heeft gezien, weet dat er veel ruimte boven de diep in het chassis liggende motor is. Opmerkelijk en opvallend is dat Ferrari de glazen motorkap heeft behouden, zodat de 4,0 liter V8-motor (gekoppeld aan een achttrapsautomaat) onveranderd zichtbaar is. De Rectractable Hard Top neemt ongeveer een volume van 100 liter in beslag. Volgens Ferrari extreem compact, want een vergelijkbaar dakconstructie neemt normaliter 150 tot 200 liter in beslag. Door de compacte maatvoering is het daksysteem slechts 21 kg, waar het gewicht gebruikelijk 40 kg zwaar is. Ferrari kiest er niet voor om de achterruit deel uit te laten maken van de dakconstructie. Door de ruit in de koets onder te brengen is het dak lichter en dan het glaspaneel los van de kap worden bediend. De achterruit fungeert als windvanger. De transformatie van coupé in de Spider of andersom neemt slechts 14 tellen in beslag.
Ferrari levert de SF90 Spider vanaf 2021 uit. De prijsstelling ligt (wereldwijd) 10% boven die van de SF90 Stradale. Op het gebied van prestaties doet de Spider nauwelijks onder voor de Stradale. Hij haalt 340 km/h, doet 0-100 km/h in 2,5 tellen en zet na 7,0 tellen 200 km/h op de snelheidsmeter. De 1670 kg zware Spider zou in 79,5 tellen een rondje op Fiorano afleggen.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8