Een of twee turbo's op een V12? Ferrari zou wel gek zijn, aldus directeur Sergio Marchionne. Zijn merk blijft dan ook altijd een atmosferische twaalfcilinder leveren.

twaalfcilindertwaalfcilinder


"Onze directeur motorontwikkeling vertelde me dat we knettergek zijn als we een turbo op de V12 schroeven", zei Marchionne tegen Autocar. "Dus het antwoord is nee. [Onze twaalfcilinders] zullen altijd natuurlijk ademend zijn, met een hybridesysteem." En dat laatste is er niet om de CO2-uitstoot te verlagen, volgens Marchionne, maar om de prestaties op het circuit te verbeteren. Ferrari werkt in de LaFerrari en LaFerrari Aperta al met een V12, die is gekoppeld aan een elektromotor.

LEES OOK: LAFERRARI APERTA - NET ONTHULD, AL LANG UITVERKOCHT

Michael Leiters, technische baas bij Ferrari, vertelde: "We willen de productie van atmosferische V12's niet stoppen. En doordat we een kleine fabrikant zijn, hoeven we dat ook niet. Daar gelden speciale Europese uitstootregels voor." Hij legde uit dat de nieuwe Ferrari 812 Superfast keurig aan de huidige EU6B-wetgeving (die nog vier jaar geldt) voldoet. "EU6C wordt een uitdaging, maar daar hebben we een oplossing voor. Vanaf 2021 hebben we te maken met de Ultra-Low-Emission Vehicle-wetgeving en dan hebben we onze V12 met hybride nodig."