Ferrari: ‘Atmosferische twaalfcilinder blijft’
Een of twee turbo’s op een V12? Ferrari zou wel gek zijn, aldus directeur Sergio Marchionne. Zijn merk blijft dan ook altijd een atmosferische twaalfcilinder leveren.
“Onze directeur motorontwikkeling vertelde me dat we knettergek zijn als we een turbo op de V12 schroeven”, zei Marchionne tegen Autocar. “Dus het antwoord is nee. [Onze twaalfcilinders] zullen altijd natuurlijk ademend zijn, met een hybridesysteem.” En dat laatste is er niet om de CO2-uitstoot te verlagen, volgens Marchionne, maar om de prestaties op het circuit te verbeteren. Ferrari werkt in de LaFerrari en LaFerrari Aperta al met een V12, die is gekoppeld aan een elektromotor.
LEES OOK: LAFERRARI APERTA – NET ONTHULD, AL LANG UITVERKOCHT
Michael Leiters, technische baas bij Ferrari, vertelde: “We willen de productie van atmosferische V12’s niet stoppen. En doordat we een kleine fabrikant zijn, hoeven we dat ook niet. Daar gelden speciale Europese uitstootregels voor.” Hij legde uit dat de nieuwe Ferrari 812 Superfast keurig aan de huidige EU6B-wetgeving (die nog vier jaar geldt) voldoet. “EU6C wordt een uitdaging, maar daar hebben we een oplossing voor. Vanaf 2021 hebben we te maken met de Ultra-Low-Emission Vehicle-wetgeving en dan hebben we onze V12 met hybride nodig.”
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland