Ferrari presenteert nieuw circuitspeeltje, de 488 Modificata
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Fa336208f-96e6-4939-a864-9b737f9b9667.jpg)
Ferrari heeft het doek getrokken van haar nieuwe circuitspeeltje: de 488 GT Modificata. Dat is geen auto voor de officiële raceklassen, maar enkel een snoepje voor de rijkelui.
Als een fabrikant een raceauto bouwt volgens de officiële FIA-reglementen, moet zo’n model aan allerlei eisen voldoen. Maar omdat Ferrari de 488 GT Modificata bouwt voor z’n klanten, was the sky the limit. De Modificata is volgens de Italianen een mix van de technologie die in de 488 GT3 en 488 GTE is gebruikt. Net als in die modellen vormt een V8 het hart, maar levert die in de GT meer vermogen.
Motor
Waar een auto in de GT3-raceklasse maximaal 600 pk mag hebben, is de V8 met dubbele turbo – ‘normaal’ goed voor 670 pk – in deze GT Modifcata nog sterker. Mede door ‘high performance mapping’ – ook wel het anders afstellen van de computer van de auto – is het de Italianen gelukt om 700 pk uit de V8 te persen. Daarnaast zijn de ratios van de daaraan gekoppelde versnellingsbak aangepast en geoptimaliseerd voor gebruik op het circuit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2F2e2bb935-ae7a-4050-a132-95e8d9c05288.jpg)
Betere wegligging
Om de bolide op de weg, eh…, circuit te houden heeft de Modificata meer downforce dan zijn vroegere circuitbroertjes. Door vernieuwde aerodynamica ligt het drukcentrum verder naar voren. Dat zorgt voor meer downforce op de vooras, waardoor de neerwaartse druk 1000 kg bedraagt bij een snelheid van 230 km/h. Om de racewagen tot stilstand te brengen, beschikt hij over Brembo-remmerij en een ABS-systeem dat we al kennen vanuit de 488 GT3 Evo 2020. De ophanging is afkomstig uit de Ferrari 488 GTE.
Zeer beperkt
Hoeveel exemplaren van deze Modificata Ferrari precies gaat produceren, is nog de vraag. In eerste instantie bouwen de Italianen – zoals we inmiddels kennen van Ferrari – exemplaren voor Ferrari-eigenaren die eerder hebben deelgenomen aan de race-evenementen van de fabrikant zelf. Wie toestemming krijgt om een Modificata te bezitten, kan ‘m helemaal naar eigen hand modificeren. Wat ze daarvoor moeten betalen, is onbekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Vet! Deze Renault 4 Savane 4×4 wil je hebben
-
Volkswagen-CEO: Golf GTI EV wordt ‘een monster’
-
Nederlanders opgelet: krankzinnige supercar rijdt binnenkort door jouw straat
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Dit eist Peugeot van Europa voor een succesvolle EV-transitie
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Lynk & Co 08 brengt als PHEV vooral slechtste van twee werelden
-
Zwarte zaterdagen: deze datums en Europese wegen moet je mijden in de zomer
-
Negatieve stroomprijs: dit kun je verdienen met opladen elektrische auto
-
Nederlanders laten de auto vaker staan voor een vliegvakantie
-
Gaat het vervelende start-stopsysteem verdwijnen uit auto’s?
-
Duik in de prijslijst: dit kost de vernieuwde Renault Austral