Ferrari 488 Challenge ook aan de turbo
![](https://img.autovisie.nl/images/dyufhp4FKbzQohb01eMSvVRvLLg=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2FFerrari_488_Challenge_2_Autovisie.nl_.jpg)
De laatste Ferrari Challenge-race van dit jaar vond plaats op het legendarische circuit van Daytona. De Italianen grepen het grote evenement ook aan om de auto voor volgend seizoen te presenteren, de Ferrari 488 Challenge. Net als de straatversie gaat hij ook aan de turbo.
![](https://img.autovisie.nl/images/DFG1RQPGnfeoqXJK_qUlm-MsWoo=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2FFerrari_488_Challenge_3_Autovisie.nl_.jpg)
Turbo
Ruim een seconde sneller is hij op Fiorano dan zijn voorganger, de Ferrari 458 Challenge EVO. Met 1:15,5 zette hij een nieuw record voor een Ferrari Challenge-auto neer, volgens Ferrari met name door de verbeterde downforce. Ten opzichte van de straatversie, de 488 GTB, is de aandrijflijn onder handen genomen en heeft de versnellingsbak kortere overbrengingen. Zo kan binnen zes seconden van stilstand naar het maximale toerental in de vierde versnelling rijden. De aandrijflijn is in totaal twintig kilogram kwijtgeraakt in het proces, terwijl de uitlaat nog eens 8,5 kg lichter is.
25 jaar
Met de Ferrari 488 Challenge viert het merk ook het 25-jarig bestaan van de raceserie, waaraan meer dan duizend coureurs sinds de start in 1992 hebben deelgenomen. De raceserie wordt niet alleen in Europa gehouden, maar ook in de Verenigde Staten en in de regio Azië en de Stille Oceaan.
Draaiknoppen
De Ferrari 488 Challenge is nog beter af te stellen dan zijn voorganger. Ook krijgt hij een tweede draaiknop op het stuur, waarmee de tractiecontrole precies naar eigen smaak in te stellen is. Zo kun je niet alleen instellen wanneer hij ingrijpt, maar ook hoe hij ingrijpt. Ook de rembalans is op deze manier in te stellen.
Volgend jaar moet de 488 Challenge voor het eerst weer van start gaan op 4 maart, op het circuit Suzuka in Japan.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?