Kia geeft populaire familie een opfrisbeurt, maar laat ook iemand achter

De grote Ceed-familie van Kia gaat alweer een tijdje mee, en dus is het tijd voor een opfrisbeurt. Bijna alle Koreaanse C-segmenters moeten eraan geloven.

Bijna alle, want de XCeed doet niet mee met het faceliftfeest. Niet zo gek, want dat is de jongste telg van de familie die nog geen ijsbad nodig heeft. De Hatchback, Sportswagon en ProCeed worden daarentegen wél vernieuwd.

Opvolgers Kia Ceed en Sportage ook elektrisch

Kia-logo

Kia trekt het geliefde trio (goed voor 28 procent van alle Europese Kia-verkopen) optisch uiteraard wat bij. De fabrikant spreekt zelf over een compleet nieuwe neus, maar dat is wat ons betreft wat te enthousiast. Toch is er een aantal grote wijzigingen, te beginnen met het logo. Kia vernieuwde onlangs haar merkwapen en dat prijkt nu ook op de vernieuwde Ceed-modellen.

De Tiger Nose krijgt ook een opwaardering, want die heeft nu een zwarte hoogglansafwerking en chromen details. Stekkerversies van de Ceed krijgen daarbij – zoals eveneens al bekend – een gesloten grille, met ook hier contrasterende elementen om het faceliftmodel een ‘eigen’ gezicht te geven. Uiteraard punt Kia ook de voorbumper bij, zoals het een facelift betaamt. Het gaat om de obligate wijzigingen rondom de luchtinlaten en wielkasten. Op de achterzijde van de vernieuwde Ceed prijken hertekende lichtunits en een nieuwe, zwarte diffuser. De nieuwe lichtunits zijn overigens allemaal voorzien van led-technologie, waarbij de richtingaanwijzers in het geval van de GT-Line en GT in sequentie oplichten.

Software updates

In het interieur zien we geen grote wijzigingen, want centraal op het dashboard prijkt nog altijd het bekende 10,25-inch grote infotainmentscherm. De digitale unit wordt bijgestaan door een 12,3-inch groot exemplaar dat als instrumentarium werkt. Geen probleem, want de Ceed biedt ook vandaag de dag een zeer prettige werkplek.

De onderhuidse systemen zijn wel bijgewerkt. Kia geeft bijvoorbeeld aan dat de zoekfunctionaliteit middels spraakherkenning is verbeterd, terwijl Kia-rijders hun persoonlijke instellingen ook van het ene naar het andere voertuig kunnen overbrengen. Op die manier wil de fabrikant bijvoorbeeld wagenparkbeheerders of mensen met meerdere Kia’s tegemoet komen.

Review: Kia Ceed (2018)

Ook op veiligheidsgebied maakt de Ceed wat stappen. Zo is de dodehoekwaarschuwing uit de huidige Ceed nu vervangen door een actieve ontwijkingstechnologie. Als het risico op een aanrijding toeneemt, stuurt de auto dus actief om een ongeluk te voorkomen. Ook is er goed nieuws voor liefhebbers van een Ceed met handbak. Waar de adaptieve cruise control voorheen enkel leverbaar was in combinatie met een automaat, heeft Kia de rijstrookassistent nu losgekoppeld van de Smart Cruise Control. Voorheen waren die twee systemen niet van elkaar gescheiden, maar nu kan de rijstrookassistent geactiveerd worden zonder dat de adaptieve cruise control zijn werk doet. Niet alleen handig, maar ook noodzakelijk, daar Europese wetgeving binnenkort de aanwezigheid van een rijstrookassisten verplicht op elke nieuwe auto.

Motoren vernieuwde Kia Ceed

Op motorisch vlak wijzigt er niets. Niet vreemd, want Kia gaf het complete motorenaanbod vorig jaar nog een update. Het betekent dat de Ceed nog altijd leverbaar is met 1,0- en 1,5-liter-motoren, waarbij laatstgenoemde ook verkrijgbaar is als mild-hybrid. De stekkerversies van de Ceed maken nog altijd gebruik van de bekende 1,6-liter GDi-motor, die in combinatie met een elektromotor goed is voor 141 pk. De 8,9 kWh grote batterij is goed voor een elektrisch bereik van 57 kilometer.

Kia begint over een maand met de productie van de vernieuwde Ceed-familie. De eerste exemplaren worden dan medio september in ons land verwacht. Prijzen maakt Kia in de aanloop naar dat moment bekend. Zoals gezegd wordt de XCeed dus nog niet meegenomen in deze opfrisronde, al zal die crossover binnenkort waarschijnlijk dezelfde facelift ondergaan.