Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 14 jul 2021
Leestijd: 3 minuten

Fonkelnieuwe Mercedes-AMG SL laat zomerse kant zien

Nog geen foto van het exterieur van de nieuwe Mercedes-Benz SL, die officieel onder het sportieve label Mercedes-AMG valt. De Duitse autobouwer toont na tal van foto’s van een gecamoufleerd exemplaar eerst het volledige interieur van de open Benz.

Niet één, maar twee zitrijen. Mercedes-Benz heeft van de SL weer een vierzitter gemaakt. De achterste zitplaatsen zijn echter geen luxe fauteuils voor volwassenen. De fabrikant zegt dat ze bedoeld zijn voor personen met een maximumlengte van 1,50 meter. Het is niet voor het eerst dat een SL over vier zitplaatsen beschikt. De laatste edities had ze echter niet meer. Een oude voorziening wordt dus terug ingevoerd. Wie overigens de zittingen niet gebruikt, kan de leuningen neerklappen zodat het interieurdeel als bergruimte kan worden gebruikt.

Opvolger van drie cabrioletmodellen

Mercedes-Benz brengt de tweede zitrij terug omdat het merk het cabrioletaanbod in de hogere regionen van de automarkt herziet. Waar vroeger de SL het rijk alleen had en de taak van sportwagen vervulde, moet de nieuwste editie drie modellen vervangen. Hij komt uiteraard in de plaats van zijn naamgenoot, waarvan de bouw al vorig jaar werd gestaakt. Daarnaast neemt hij de plaats van de GT Roadster over. Bovendien heeft de SL ook de taak om de clientèle van een S-Klasse Cabriolet op te vangen. Laatstgenoemde was een open vierzitter.

Hoe de Mercedes SL model stond voor de eerste SLK | SW193

SLS-dakconstructie

Mercedes-Benz labelt de SL als AMG, waardoor het model een herpositionering binnen de Mercedes-familie krijgt. De autobouwer maakt er meer sportwagen van, zoals het reeds met de GT Roadster aanbood. Die open variant van de GT stond overigens nooit gepland. Immers, het merk leverde in het hogere sportwagensegment al de SL. Toch, de vraag vanuit de markt bleef aanhouden en Mercedes zwichtte onder die druk. De GT Coupé moest aangepast worden om er een softtop-cabrio van te maken. Om de kosten te drukken werd de kapconstructie van de vroegere SLS gepakt.

Mercedes-AMG SL

Geëlektrificeerde zes- en achtcilinders

Het plaquette AMG in de naam betekent dat de Sport Leicht louter met AMG-motoren verschijnt. Een twaalfcilinder ontbreekt. Een V8-motor met stekkeraansluiting vormt de topmotorisering. Daaronder verschijnen eveneens geëlektrificeerde blokken, een zescilinder en nog een achtpitter. De aanduidingen luiden 43, 53, 63 en 73. Bij de verkoopstart vormt de 63 de sterkste versie.

Hyperanalogue

Zoals eerder gemeld, liet Mercedes’ designafdeling onder supervisie van designbaas Gorden Wagener zich voor de nieuwste generatie SL leiden door de allereerste 300 SL Roadster. Dat uit zich onder andere in het interieur, zo legt de ontwerpchef uit. Een blik in het vierpersoons interieur en je staat versteld. Niets doet denken aan de klassieke SL. Alle aandacht wordt getrokken door een groot, in lengterichting geplaatst scherm. Achter het stuurwiel plaatst Mercedes-Benz een tweede scherm, dat het digitale instrumentarium vormt.

Terugkomend op het kolossale scherm in de middenconsole, het is anders dan in de C- en S-Klasse nu elektrisch verstelbaar. Niet specifiek om schitteringen van de zon op het scherm tegen te gaan, want daarvoor heeft de fabrikant het scherm van een filter voorzien. De link met het interieur van de aloude 300 SL Roadster is zijn minimalistische opzet en het veelvuldig gebruik van luxe kwaliteitsmaterialen. Op de foto’s laat Mercedes zien hoe het leefcompartiment kan worden aangekleed. Mercedes heeft weer een bijzonder woord verzonnen; ‘hyperanalogue’. Met één woord benoemen de Duitsers het complete interieur. Volgens de fabrikant is het interieur een ‘mix van analoge geometrie en de digitale wereld’.

Mercedes SL leverbaar

Mercedes zal de nieuwe SL deze zomer volledig presenteren. De productie start binnenkort al.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.