Op het eerste gezicht lijkt het ‘gewoon’ een Mercedes-Maybach. Toch kun je deze S 600 zwaar onder vuur nemen zonder dat de inzittenden daar heel veel last van hebben. De Mercedes-Maybach S 600 Guard is namelijk de eerste personenwagen met beveiligingsklasse VR10.

Mercedes-Maybach S 600 Guard. Foto: Mercedes-Benz

VR10?

Wat houdt dat in, VR10? Nou, Mercedes-Benz leverde de S 500 en S 600 al met veiligheidsklasse VR9. Die auto is bestand tegen kaliber 7.62 x 51 mm, full metal jacket kogels met een stalen kern. VR10 beschermt tegen kaliber 7.62 x54 mm R, full metal jacket kogels met een stalen kern. De verschillen lijken misschien klein, maar het is toch een verschil in kracht van 600 Joule, zo’n anderhalf keer de kracht van een schot van een Magnum .357, een heel sterke revolver.

VR10 beschermt vooral tegen sluipschutters met de populaire Russische Dragunov. Ook tegen een aanval met explosieven is de auto bestand. Zo is de bodem, maar ook het dak volledig bepantserd. Wil je zwaarder beveiligd rondrijden, moet je naar echte pantserwagens. De Mercedes-Maybach Guard is de zwaarst beveiligde auto die nog op een personenwagen lijkt.

Het achterportier van de Mercedes-Maybach Guard weegt zo'n 250 kg. Foto: Wouter SpanjaartHet achterportier van de Mercedes-Maybach Guard weegt zo'n 250 kg. Foto: Wouter Spanjaart


Het achterportier van de Mercedes-Maybach Guard weegt zo'n 250 kg. Foto: Wouter Spanjaart

Aanpassingen

Vooral bedoeld voor staatshoofden, hooggeplaatste politici en belangrijke CEO’s, biedt de Mercedes-Maybach nog steeds dezelfde luxe aan boord. De wielbasis is nog steeds 20 centimeter langer dan bij de S 600 Lang en in de gepantserde versie profiteren passagiers van nog meer beenruimte, omdat de stoelen nog iets verder naar achteren zijn geplaatst dan bij een standaard exemplaar.

Het onderstel is volledig aangepast en nu gemaakt van staal, om beter om te kunnen gaan met het toegenomen gewicht van de auto. Je moet rekenen op zo’n 4.500 kg voor de auto met twee personen erin. Daarvan nemen de deuren al ongeveer een kwart voor hun rekening. De voorportieren wegen 220 kg per stuk, de achterdeuren gaan daar nog overheen, met 250 kg.

Speciale Michelin PAX banden voor de Mercedes-Maybach S 600 Guard. Foto: Wouter SpanjaartSpeciale Michelin PAX banden voor de Mercedes-Maybach S 600 Guard. Foto: Wouter Spanjaart


Speciale Michelin PAX banden voor de Mercedes-Maybach S 600 Guard. Foto: Wouter Spanjaart

Veiligheid heeft een prijs

Een Mercedes-Maybach is er in ons land vanaf 170.900 euro. Voor een gepantserde versie vraagt Mercedes-Benz Guard 470.000 euro, exclusief belastingen. Dat is nog altijd minder dan vroeger betaald moest worden voor een Maybach 57, terwijl die auto écht niet bestand was een serieuze aanval.

De auto is te bestellen met alle mogelijke opties die ook leverbaar zijn op een normale Mercedes-Maybach, maar ook met speciale opties voor de Guard variant. Zo is hij leverbaar met een blussysteem voor onder de auto en een eigen zuurstofsysteem dat een gasaanval kan detecteren en de cabine meteen voorziet van frisse lucht.

Nog steeds alle luxe aan boord. Foto: Wouter SpanjaartNog steeds alle luxe aan boord. Foto: Wouter Spanjaart


Nog steeds alle luxe aan boord. Foto: Wouter Spanjaart

De Mercedes-Maybach S 600 Guard. Foto: Wouter SpanjaartDe Mercedes-Maybach S 600 Guard. Foto: Wouter Spanjaart


De Mercedes-Maybach S 600 Guard. Foto: Wouter Spanjaart