Extra controles DS 4 na test Autovisie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FInfinit-Q30-vs-DS4-13-van-79-e1459837982209.jpg)
PSA Peugeot Citroën voert momenteel extra controles uit in het productieproces van de DS 4 en Citroën C4 nadat de koppeling van een fonkelnieuwe DS 4 tijdens een Autovisie-test het begaf.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FInfinit-Q30-vs-DS4-1-van-79-e1459837959136.jpg)
Tijdens de dubbeltest met de Infiniti Q30 (Autovisie Magazine 7) koppelde en ontkoppelde de splinternieuwe DS 4 1.6 BlueHDI met slechts enkele honderden kilometers op de teller niet meer en plotseling stroomde olie de voetruimte binnen. De auto kon niet meer rijden en moest worden weggesleept.
“Door de druk begaf de pedaalcilinder het, waarna de olie de voetruimte binnenstroomde”
Assemblage
Uit onderzoek van Citroën Nederland blijkt nu dat er ‘iets’ tijdens de assemblage van de motor met de bak in het hydraulisch circuit is terechtgekomen. De importeur heeft het euvel direct bij de fabrikant gemeld, waarna de controles in het productieproces zijn aangescherpt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FInfinit-Q30-vs-DS4-14-van-79-e1459837996705.jpg)
Hydraulisch circuit
“Helaas heb ik geen concrete melding over wat er nu exact in het hydraulisch systeem is geraakt”, legt de woordvoerster van Citroën Nederland aan Autovisie uit. “Voor wat betreft de controles, de motor en bak worden op een aparte lijn geassembleerd en dan als geheel in de auto gemonteerd gebracht met de auto. Het druklager (dat de monteurs op de testauto hebben vervangen, red.) van het hydraulisch circuit bevindt zich in de motor/versnellingsbak-combinatie. Op die componenten worden nu striktere controles uitgevoerd, terwijl binnen de DS4-productie ook de montage van de aandrijflijn nauwkeuriger wordt gecontroleerd. Bij andere modellen zijn er overigens geen klachten waargenomen op dit vlak.” De woordvoerster geeft aan dat het om een nieuw onderdeel gaat, dat sinds kort wordt toegepast. Op oudere types kan het probleem zich niet voordoen, stelt de fabrikant. De nu ingevoerde extra controles moeten voorkomen dat meerdere modellen met het euvel zullen kampen.
Remvloeistofreservoir
In het geval van de testauto was er een verstopping in het hydraulische circuit. Daardoor kon de koppelingspedaalcilinder, die zich in het interieur bevindt, de druk niet meer aan en lekte er olie de voetruimte binnen. Volgens Citroën komt de veiligheid niet in het geding wanneer het euvel optreedt. Ook niet wanneer er geremd dient te worden. “De gebruikte vloeistof voor de bediening van de koppeling komt vanuit het remvloeistofreservoir. Echter is dit zo ontwikkeld dat in het geval van lekkage er voldoende remvloeistof in het systeem blijft voor de bediening van de remmen”, aldus de woordvoerster.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt