Deze EV heeft 1.000 kilometer actieradius en komt naar Nederland
![Nio ET7 Ultra Long Range 1000 km 1044 kilometer actieradius 150 kWh accu batterij Nederland](https://img.autovisie.nl/images/AAIHBvV6jZv2LFvz3s8NdLW4DAo=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2FNio-ET7-Ultra-Long-Range-1000-km-1044-kilometer-actieradius-150-kWh-accu-batterij-Nederland-2.jpg)
Voor EV-sceptici is een beperkte actieradius een steeds minder valide argument, doordat het bereik van elektrische auto’s blijft toenemen. Neem deze Nio ET7 die op één acculading maar liefst 1.044 kilometer aflegde.
Het model is al in Nederland verkrijgbaar met 75 of 100 kWh-accucapaciteit. Daarmee bedraagt de range respectievelijk 445 en 580 kilometer volgens de WLTP-meetmethode.
Hoe is ruim 1.000 kilometer EV-range mogelijk?
Om een Nio ET7 1.044 kilometer op één lading te laten afleggen, was de elektrische auto voorzien van het nieuwe Ultra Long Range-accupakket. Deze batterij is 150 kWh groot en wordt op den duur ook in Nederlandse Nio-modellen geleverd. Volgens het Chinese automerk is biedt het hiermee de hoogste capaciteit en energiedichtheid op het gebied van in serie geproduceerde accupakketten.
![Nio ET7 Ultra Long Range 1000 km 1044 kilometer actieradius 150 kWh accu batterij Nederland](https://img.autovisie.nl/images/_0r9BQzEqTcyhZfnWou81T309vo=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2FNio-ET7-Ultra-Long-Range-1000-km-1044-kilometer-actieradius-150-kWh-accu-batterij-Nederland-1.png)
Weet wel dat het hier om een door Nio uitgevoerde praktijktest gaat met oprichter en CEO William Li achter het stuur van de EV. Het grootste deel van de rit stond Assisted Driving (de semi-autonome rijmodus) aan.
Nio ET7 als zuinige elektrische auto
De 1.044 dus niet het WLTP-bereik van de Nio ET7 Ultra Long Range met 150 kWh-batterij. De EV-rit door China duurde in totaal 14 uur, inclusief ruim anderhalf uur aan rustpauzes. De gemiddelde snelheid bedroeg 83,9 kilometer per uur.
Het bereik is dan wel gehaald met een flink accupakket, maar dat maakt het niet veel minder indrukwekkend. Tijdens de rit bedroeg het gemiddeld verbruik namelijk slechts 13,2 kWh per 100 kilometer. Zeer netjes voor een elektrische auto van dit formaat. Aan het einde van de roadtrip was nog 3 procent acculading (en 36 kilometer range) over.
Duitsland schaft EV-subsidie per direct af, wat doet Nederland?
Na het succesvol afronden van de actieradiustest, benadrukte Nio-topman William Li dat het passeren van de magische grens van 1.000 kilometer een belangrijke mijlpaal is voor slimme elektrische auto’s. Volgens de CEO zal dit de overgang van rijden op fossiele brandstoffen naar rijden op elektriciteit in de autoindustrie aanzienlijk stimuleren.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?