Deze EV heeft 1.000 kilometer actieradius en komt naar Nederland
Voor EV-sceptici is een beperkte actieradius een steeds minder valide argument, doordat het bereik van elektrische auto’s blijft toenemen. Neem deze Nio ET7 die op één acculading maar liefst 1.044 kilometer aflegde.
Het model is al in Nederland verkrijgbaar met 75 of 100 kWh-accucapaciteit. Daarmee bedraagt de range respectievelijk 445 en 580 kilometer volgens de WLTP-meetmethode.
Hoe is ruim 1.000 kilometer EV-range mogelijk?
Om een Nio ET7 1.044 kilometer op één lading te laten afleggen, was de elektrische auto voorzien van het nieuwe Ultra Long Range-accupakket. Deze batterij is 150 kWh groot en wordt op den duur ook in Nederlandse Nio-modellen geleverd. Volgens het Chinese automerk is biedt het hiermee de hoogste capaciteit en energiedichtheid op het gebied van in serie geproduceerde accupakketten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2FNio-ET7-Ultra-Long-Range-1000-km-1044-kilometer-actieradius-150-kWh-accu-batterij-Nederland-1.png)
Weet wel dat het hier om een door Nio uitgevoerde praktijktest gaat met oprichter en CEO William Li achter het stuur van de EV. Het grootste deel van de rit stond Assisted Driving (de semi-autonome rijmodus) aan.
Nio ET7 als zuinige elektrische auto
De 1.044 dus niet het WLTP-bereik van de Nio ET7 Ultra Long Range met 150 kWh-batterij. De EV-rit door China duurde in totaal 14 uur, inclusief ruim anderhalf uur aan rustpauzes. De gemiddelde snelheid bedroeg 83,9 kilometer per uur.
Het bereik is dan wel gehaald met een flink accupakket, maar dat maakt het niet veel minder indrukwekkend. Tijdens de rit bedroeg het gemiddeld verbruik namelijk slechts 13,2 kWh per 100 kilometer. Zeer netjes voor een elektrische auto van dit formaat. Aan het einde van de roadtrip was nog 3 procent acculading (en 36 kilometer range) over.
Duitsland schaft EV-subsidie per direct af, wat doet Nederland?
Na het succesvol afronden van de actieradiustest, benadrukte Nio-topman William Li dat het passeren van de magische grens van 1.000 kilometer een belangrijke mijlpaal is voor slimme elektrische auto’s. Volgens de CEO zal dit de overgang van rijden op fossiele brandstoffen naar rijden op elektriciteit in de autoindustrie aanzienlijk stimuleren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving
-
Tiener zakt 128 keer voor theorie-examen! Dit is hoeveel dat heeft gekost
-
Volvo gooit handdoek in de ring: schrapt lidar op ES90 en EX90
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen
-
Peugeot vindt sturen en stuurwiel opnieuw uit met deze Polygon
-
Duitse onderzoekers testen 14 auto’s op elektromagnetische straling: zijn EV’s slecht voor je gezondheid?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FSchermafbeelding-2024-07-08-om-15.23.25-e1720450180299.png)