Ooit uw kind uit de auto vergeten te halen? Als het aan de Europese Commissie ligt kan dat binnenkort niet meer. Beleidsmakers willen wellicht een kinddetectiesysteem voor achterbanken van auto's verplichten.

GMC Rear Seat Reminder


De auto's van tegenwoordig zitten steeds voller en voller met allerlei veiligheidssystemen. De vierwielers kunnen zichzelf binnen de belijning houden, afremmen bij plotselinge gebeurtenissen en zelfs in de gaten houden of de bestuurder nog wel alert is. Binnenkort kan daar een nieuw systeem bijkomen: een kinddetectiesysteem. Het lijkt raar dat je je kinderen uit de auto zou vergeten te halen, maar onlangs gebeurde het toch in New York. Daar vonden twee kinderen de dood omdat hun vader zich pas acht uur later realiseerde dat ze nog in de auto zaten.

Kinddetectiesysteem

Volgens Automotive News Europe vinden de EU en de VS dat auto's een extra beveiliging moeten krijgen. Een systeem dat bij het uitstappen van de bestuurder waarschuwt dat er nog iemand op de achterbank zit. Daarmee zouden een aantal doden per jaar voorkomen kunnen worden.

Een deadline voor de regelgeving is er nog niet, maar de Euro NCAP is er al wel mee bezig. De instantie kondigde eerder dit jaar al aan dat ze vanaf 2022 hun rating aanpassen. Ze zullen vanaf dan namelijk ook rekening gaan houden met zogenoemde kinddetectiesystemen. Volgens NCAP moet het systeem "herkennen dat er een kind alleen in de auto is achtergelaten en de eigenaar of hulpdiensten kan waarschuwen om hitteberoerte en zelfs de dood te voorkomen."

Waarschuwen

Ook vanuit de auto-industrie wordt er al aan dergelijke systemen gewerkt. Op dit moment zijn er al auto's in Amerika die met een soort van detectiesysteem zijn uitgerust. Verschillende modellen van General Motors waarschuwen de bestuurder als de achterdeur open en dicht is geweest voor vertrek, maar niet meer open is geweest tot de stop. Het idee is dat er dan nog iets of iemand op de achterbank aanwezig kan zijn dat niet vergeten mag worden. Nissan heeft een vergelijkbaar systeem dat extra waarschuwt door de auto te laten toeteren als de bestuurder geen gehoor geeft aan de melding op het dashboard.

Maar het voorstel van de Europese Commissie gaat verder dan deze systemen. De EU eist dat het systeem ook daadwerkelijk detecteert of er een persoon op de achterbank zit. De eerder genoemde systemen vragen alleen maar of de bestuurder de achterbank checkt voor hij of zij uitstapt.

Of het allemaal uiteindelijk tot een nieuwe wetgeving leidt is nog onduidelijk. Maar volgens de mensen die erbij betrokken zijn lijkt het er wel op. Vanuit elke hoek wordt er al aan gewerkt. Dat maakt het maken van nieuwe regelgeving een stuk makkelijker.