Enyaq iV Coupé is de volgende elektrische Skoda
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FSkoda-Vision-IV-schets-back.jpg)
Skoda mag dan weliswaar de fonkelnieuwe Enyaq iV hebben getoond, de productie van de elektrisch aangedreven SUV moet nog van start gaan. Toch maakt de fabrikant zich al op voor de volgende stap. Volgend jaar onthult het Tsjechische merk opnieuw een spiksplinternieuw elektromodel. Het betreft de coupé-variant van de Enyaq iV.
Dat verklapte een productlijnmanager van de Skoda Enyaq tijdens de onthulling van Skoda’s eerste elektrische SUV deze week. Hoe de coupé er uit komt te zien, is geen geheim. Skoda toonde de carrosserievariant al in conceptvorm op de Autosalon van Geneve 2019 onder de naam Vision iV. Met ‘Vision’ duidt de autobouwer aan dat het om een studiemodel gaat. De aanduiding ‘iV’ werd benadrukt om het sublabel van geëlektrificeerde modellen van het Tsjechische merk te promoten. De Enyaq heet officieel ook Enyaq iV, dus met het sublabel in de naamgeving.
Vloeiende carrosserielijn
Veel zal de productieversie niet van het studiemodel afwijken. Hij krijgt een identieke carrosserielijn, die wel wat wegheeft van de E-tron Sportback van zustermerk Audi. De daklijn daalt al ter hoogte van de B-stijl en loopt in één vloeiende beweging naar de achterzijde. De auto krijgt een grote achterklep, inclusief een subtiele achterspoiler. De carrosserielijn geeft de Enyaq overigens niet alleen een sportievere presentatie, het zorgt ook voor een gunstigere aerodynamica, wat je terug gaat zien in de verbruikscijfers. De Coupé gaat efficiënter met zijn energie om.
Hoofdruimte achterin
De Enyaq Coupé biedt binnen zijn lengte van 4,67 meter, breedte van 1,93 meter en hoogte van 1,61 meter plaats aan vijf personen, zo geeft de productlijnmanager aan. De hoofdruimte zal als gevolg van de daklijn iets minder zijn, maar de fabrikant kiest mogelijk voor een lager geplaatste of dunnere achterbank. De middelste zitplaats ondervindt geen hinder van een console, aangezien de vloer volledig vlak is.
Productie in Tsjechië
Of de nieuw variant Enyaq iV Coupé gaat heten, wilde de productlijnmanager niet zeggen. De Coupé zal echter wel op dezelfde productielijn als die van de Enyaq worden gebouwd. Dat betekent dat in de fabriek de Enyaq, Enyaq Coupé en Octavia achter elkaar van de band rollen. Skoda maakt de elektrische SUV in de eigen Tsjechische fabriek, waarin het dus – anders dan Volkswagen – de modellen met verbrandingsmotor en elektrische aandrijflijnen door elkaar vervaardigt.
Productiestart
De productie van de Enyaq start in december. De komst van de Enyaq Coupé volgt in de tweede helft van 2021 pas. Skoda zal de carrosserievariant echter al in het voorjaar van 2021 presenteren. Het leveringsprogramma komt overeen met die van de Enyaq, waarover je HIER alles leest en ziet.
Lees ook:
- Is de Skoda Enyaq iV beter dan de Volkswagen ID.4? - Review
- Skoda Enyaq onderweg, beschikbaarheid nog onduidelijk
- Duik in de prijslijst: opties op de Skoda Enyaq iV 80
- De fonkelnieuwe elektrische Skoda Enyaq kan een trucje
Ook interessant
-
Mercedes EQS brengt studiemodel F015 tot leven
-
‘Mini volledig ‘Electric’ vanaf 2030′
-
Audi Q4 E-tron laat zich half zien
-
Gaat de Polestar 1 de oplage van 1500 ook echt halen?
-
Peugeot e-Partner verbreedt Peugeots elektro-programma
-
Met je stekker-BMW elektrisch Brabantse steden in
-
Elektro-Benz voor net geen 50 mille – Mercedes-Benz EQA – Video
-
Nieuwe records Tesla in 2020, Model Y is Chinese topper
-
Volvo stelt coupé-versie elektrische XC40 dit voorjaar voor
-
Noorwegen: meer elektromodellen dan benzine, Tesla verliest koppositie
-
Hyundai staakt Koreaanse levering Kona EV voortijdig
-
De Mégane eVision is een Mégane, maar totaal anders