Waarom ook de elektrische BMW i4 die enorme nieren heeft
Een elektrische auto heeft geen grille nodig om bijvoorbeeld oliekoelers of turbo’s van lucht te voorzien, maar tóch heeft de BMW i4 de veelbesproken nieren van de 4-Serie, M4 en M3. Daar heeft BMW wel een paar goede redenen voor.
Het was vorig jaar zonder twijfel het meest besproken onderdeel in de autowereld: de grille op de 4-Serie, M4 en M3. Tot verbazing van velen plakt BMW de nieren ook op de elektrische i4, die geen koeling via een grille nodig heeft. Waarom?
Power of Choice
Zoals je weet bouwt BMW momenteel auto’s volgens het ‘Power of Choice’-principe. Dat betekent dat je als klant eerst een model uitkiest en daarna pas de aandrijflijn. BMW wil dat er van vrijwel elk model (de iX is er enkel als EV) een elektrische variant komt. Zo’n model is dan in grote lijnen identiek aan een versie met verbrandingsmotor, maar wél volledig elektrisch. En dus is de i4 een elektrische variant van de 4-Serie, die dus die enorme nieren heeft.
Die heeft de 4-Serie overigens omdat BMW meer onderscheid wil maken tussen dat model en z’n sedanbroertje, de 3-Serie. Waar je op basis van de neus van de vorige generatie nog wel kon twijfelen of je naar een 3- of 4-Serie keek, moet je nu in een oogopslag kunnen zien welk model je in de ogen kijkt. Vandaar die enorme nieren, die het model een eigen gezicht geven.
Sensoren
Bovendien heeft de ‘grille’ van de i4 nog een functie. Het paneel zit namelijk helemaal volgepropt met allerlei sensoren waardoor de i4 deels autonoom kan rijden.
De verschillen tussen de i4 en reguliere 4-Serie zijn verder minimaal. Het eerste productiemodel dat BMW deze week toonde zit vol met allerlei blauwe accenten om het elektrische karakter van de auto te benadrukken. Dat zagen we eerder al op de iX3, de elektrische variant van de BMW X3. Ook heeft de hier afgebeelde i4 speciale aerodynamische wielen om de efficiëntie te verbeteren en zoveel mogelijk kilometers uit het accupakket te halen. Wees niet bang: als je straks je i4 wilt bestellen, kun je er ook voor kiezen om dat niét aan te vinken op je orderformulier. En dan rijd je dus in een heel normale BMW 4-Serie rond.
i4 is sterker dan M4
De kans dat je dat wilt doen is vrij groot, want de i4 belooft best een spectaculaire machine te worden. De topversie is er met enkel achterwielaandrijving en 530 pk, zoals het een echte BMW betaamt. Daarmee is-ie sterker dan de nieuwe M4 Competition, want die heeft ‘maar’ 510 pk! Bovendien komt de i4 er later ook nog als sterkere Mi4. Daarom is ‘t heel interessant welk prijskaartje BMW aan de i4 hangt. Daar moeten we nog even op wachten, maar zeker is dat het elektromodel in de herfst van 2021 bij de dealer staat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste