Waarom ook de elektrische BMW i4 die enorme nieren heeft
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FP90416003-highRes.jpg)
Een elektrische auto heeft geen grille nodig om bijvoorbeeld oliekoelers of turbo’s van lucht te voorzien, maar tóch heeft de BMW i4 de veelbesproken nieren van de 4-Serie, M4 en M3. Daar heeft BMW wel een paar goede redenen voor.
Het was vorig jaar zonder twijfel het meest besproken onderdeel in de autowereld: de grille op de 4-Serie, M4 en M3. Tot verbazing van velen plakt BMW de nieren ook op de elektrische i4, die geen koeling via een grille nodig heeft. Waarom?
Power of Choice
Zoals je weet bouwt BMW momenteel auto’s volgens het ‘Power of Choice’-principe. Dat betekent dat je als klant eerst een model uitkiest en daarna pas de aandrijflijn. BMW wil dat er van vrijwel elk model (de iX is er enkel als EV) een elektrische variant komt. Zo’n model is dan in grote lijnen identiek aan een versie met verbrandingsmotor, maar wél volledig elektrisch. En dus is de i4 een elektrische variant van de 4-Serie, die dus die enorme nieren heeft.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FP90416001-highRes.jpg)
Die heeft de 4-Serie overigens omdat BMW meer onderscheid wil maken tussen dat model en z’n sedanbroertje, de 3-Serie. Waar je op basis van de neus van de vorige generatie nog wel kon twijfelen of je naar een 3- of 4-Serie keek, moet je nu in een oogopslag kunnen zien welk model je in de ogen kijkt. Vandaar die enorme nieren, die het model een eigen gezicht geven.
Sensoren
Bovendien heeft de ‘grille’ van de i4 nog een functie. Het paneel zit namelijk helemaal volgepropt met allerlei sensoren waardoor de i4 deels autonoom kan rijden.
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FP90416002-highRes.jpg)
De verschillen tussen de i4 en reguliere 4-Serie zijn verder minimaal. Het eerste productiemodel dat BMW deze week toonde zit vol met allerlei blauwe accenten om het elektrische karakter van de auto te benadrukken. Dat zagen we eerder al op de iX3, de elektrische variant van de BMW X3. Ook heeft de hier afgebeelde i4 speciale aerodynamische wielen om de efficiëntie te verbeteren en zoveel mogelijk kilometers uit het accupakket te halen. Wees niet bang: als je straks je i4 wilt bestellen, kun je er ook voor kiezen om dat niét aan te vinken op je orderformulier. En dan rijd je dus in een heel normale BMW 4-Serie rond.
i4 is sterker dan M4
De kans dat je dat wilt doen is vrij groot, want de i4 belooft best een spectaculaire machine te worden. De topversie is er met enkel achterwielaandrijving en 530 pk, zoals het een echte BMW betaamt. Daarmee is-ie sterker dan de nieuwe M4 Competition, want die heeft ‘maar’ 510 pk! Bovendien komt de i4 er later ook nog als sterkere Mi4. Daarom is ’t heel interessant welk prijskaartje BMW aan de i4 hangt. Daar moeten we nog even op wachten, maar zeker is dat het elektromodel in de herfst van 2021 bij de dealer staat.
Lees ook:
- Duik in de prijslijst: opties op de nieuwe BMW M4 Coupé
- BMW iX vs. Audi E-tron vs. Mercedes-Benz EQC: alle verschillen
- Gloednieuwe BMW i4 heeft primeur voor alle 4-Series
- BMW iX gaat E-tron en EQC met prestaties, formaat en prijs voorbij
Ook interessant
-
Op deze Hyundai moesten we zes jaar wachten
-
Drie nieuwe Ferrari’s onderweg, elektrisch model in 2025
-
Ein-de-lijk: Mercedes-Benz EQS geeft zich helemaal bloot
-
Is Kia Tesla en Volkswagen voorbij? Dit zijn alle details van de EV6
-
Audi kondigt uitbreiding motorengamma Q4 E-tron al aan
-
Goed kijken: Seat trekt kleintjes Ibiza en Arona strak
-
Moderne opvolger van de Peugeot 205 lijkt uitgesloten
-
Tweedehands auto kopen transparanter door nieuwe functie kentekencheck RDW
-
Dit is waarom de Hyundai Ioniq 5 géén retro-auto is
-
En de volgende: Audi Q4 E-tron inclusief Sportback
-
Systeem voor rijlessen en examens op de schop, prijs (niet) omhoog
-
Mitsubishi hoopt toch nog op komst nieuwe Outlander naar Nederland