Autovisie
Autovisie Koopwijzer 21 mrt 2021

Koopwijzer: occasion Fiat Barchetta (1998-2005)

De Fiat Barchetta is een smakelijk zomersloepje, maar pas op dat je geen zinkend schip koopt. Waar moet je op letten bij een occasion?

Aangespoord door het succes van de Mazda MX-5 ontwikkelt Fiat een auto waar het merk vroeger zelf zeer succesvol mee was: een tweezits roadster met aantrekkelijke vormgeving en betaalbare techniek. De geestelijk opvolger van de 124 Spider en de handgebouwde Barchetta-modellen uit de jaren veertig en vijftig krijgt een flamboyant uiterlijk terwijl Punto-onderdelen de verkoopprijs laag houden.

Carrosserie

Fiat Centro Stile tekent een tweezitter met een spitse neus met heldere koplampen en een korte achterplecht met vier separate achterlichten. Fraaie details zijn de glooiende taillelijn, de puntige clignoteurs, de buitenspiegels op steeltjes en de stokvormige portiergrepen. Carrosseriebouwer Ilcas produceert het koetswerk, de assemblage gebeurt bij Maggiora en vanaf 2003 bij Fiat zelf. Het faceliftmodel van 2003 heeft een grotere voor- en achterbumper. Ondanks beschermingsmaatregelen kan het koetswerk roesten door waterlekkage langs de rubbers van de softtop en de afdekklep. Vochtige vloerbedekking is een slecht voorteken. Ook de binnenschermen, de buitenschermen en de dorpels kunnen vatbaar zijn voor corrosie. Een aankoopinspectie op een hefbrug is altijd wenselijk. Andere ongemakken zijn doffe koplampen en condensvorming in de achterlichten. Vroege bouwjaren zijn gevoelig voor aandrukdeukjes in het kofferdeksel omdat het plaatwerk er dunner is.

Interieur

Het interieur is een mix van soberheid en flair. Het zwarte dashboard heeft ronde luchtroosters en een brede middenconsole met knoppen en schakelaars uit andere Fiat-modellen. De bestuurder zit achter een driespaaks sportstuur met grote duimgrepen en kijkt uit over een instrumentarium met witte wijzerplaten. De deurpanelen en de dashboarddelen zijn deels in carrosseriekleur uitgevoerd. Airco, leer en een subwoofer zijn tegen meerprijs leverbaar. Controleer of alle sleutels, de rode moedersleutel en de codekaart aanwezig zijn (en bij de auto horen) en check of alle elektronica werkt. De handbediende softtop met kunststof achterruit vraagt om een voorzichtige behandeling. Controleer het kapmateriaal op scheuren, slijtplekken en lekkage. De afdichtrubbers van de softtop zijn kostbaar; zelfs een goede gebruikte set kost vele honderden euro’s.

Motor

De enige motoroptie is een 1.8-liter viercilinder zestienklepper met een verstelbare inlaatnokkenas (131 pk/164 Nm) en een nostalgisch Italiaans uitlaatgeluid. Met een standaardacceleratietijd van 8,9 seconden en een topsnelheid van 200 km/h zijn de prestaties vlot genoeg. Naar verluidt zijn de motoren van het eerste bouwjaar sterker dan de officiële fabrieksspecificaties. Door de jaren heen wordt de viercilinder op verschillende punten gewijzigd. Vanaf 1998 monteert Fiat een variabel inlaatspruitstuk (V.I.S.) en in 2000-2001 doet een elektronisch gasklephuis zijn intrede. Een dieselgeluid na het starten ligt aan een defecte nokkenasversteller. Ervaringsdeskundigen adviseren om de distributieriem elke 60.000 km of 4 jaar te vervangen.

Transmissie

De dwarsgeplaatste viercilindermotor is altijd verbonden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De overbrengingsverhoudingen zijn afgestemd op een sportieve rijstijl en vlotte tussenacceleraties. Vanaf eind 1996 heeft de Barchetta een langere eindoverbrenging. Hoewel oudere Italiaanse auto’s niet altijd bekendstaan om hun soepele schakelkarakteristiek behoort de vijfbak haak- en kraakvrij te schakelen. Als de bak koud en warm hapert of kraakt, zijn de synchromeshringen versleten. De originele uitlaat heeft een beperkte levensduur. Controleer het systeem op lekkage en roest.

Wielophanging

De Barchetta staat op een 17,5 centimeter ingekort Punto-platform met rondom onafhankelijke wielophanging. De voorwielophanging bestaat uit MacPherson-veerpoten, de achterwielophanging uit langsarmen die aan het subframe zijn bevestigd. Naast de standaard 14-inch stalen wielen zijn grotere lichtmetalen wielen leverbaar. De hydraulische stuurbekrachtiging is zeer direct. Dat is prettig op bochtige routes, maar wat nerveus op de snelweg. In tegenstelling tot klassieke modellen heeft de Fiat roadster van de jaren negentig voorwielaandrijving. Samen met een relatief hoog gewicht op de vooras versterkt dat de onderstuurneiging, maar met enig aanpassingsvermogen valt daar goed mee te leven en aan rijplezier ontbreekt het nooit.

Welke moet ik hebben?

Door de wisselende kwaliteit van het aanbod is het verstandig om de best onderhouden auto te kopen die binnen budget valt. Bouwjaar, kilometerstand en uitvoering zijn minder belangrijk dan een gezond en hard koetswerk, een sluitende historie en eerdere eigenaren die niet op onderhoud hebben bezuinigd. Naast de reguliere modellen zijn in Europa verschillende actiemodellen en speciale uitvoeringen verkocht, zoals de Lido, de Rivièra en de Naxos. De vroegste bouwjaren hebben de puurste vormgeving en de meest uitbundige kleuren. De tinten oranje, geel en heldergroen waren nieuw minder geliefd dan rood, donkerblauw en zilvergrijs, maar zijn eigenlijk leuker om te hebben.

Moet dit hem worden?

De Fiat Barchetta is een Italiaanse liefhebbersauto in de traditionele zin van het woord. Voor perfectie moet je ergens anders zijn, maar de juiste koper vergeeft hem graag zijn tekortkomingen. Op een zonnige dag, als alles werkt zoals het moet, is het een leuke kleine roadster met een levendige motor en een speels interieur. Zelfs als je er niet in rijdt, is er genoeg te genieten. Bijvoorbeeld als je vanaf een terrasje naar de zwierige lijnvoering kijkt. Hoewel de Barchetta nieuw op behoorlijk grote schaal is verkocht, begint het aantal occasions sterk uit te dunnen. Een krimpend aanbod en stabiliserende prijzen voor goed onderhouden exemplaren zijn meestal een opmaat naar volwaardige klassiekerstatus. Een goed moment dus om er een te kopen en te bewaren.

Tijdlijn

1995 – introductie Fiat Barchetta
1996 – Barchetta coupé studiemodel
1998 – V.I.S.
2000 – elektronisch gasklephuis, derde remlicht
2003 – faillissement Maggiora, productie verhuist naar Mirafiori, facelift
2005 – einde productie

KOPEN
+ aantrekkelijk ontwerp
+ raspende viercilinder
+ voordelig in aanschaf

NIET KOPEN
– wisselvallige bouwkwaliteit
– oppassen voor achterstallig onderhoud en roest

Denk ook eens aan een…

Mazda MX-5 (1989-2005)
De Mazda MX-5 is niet de meest stijlvolle tweezitter, maar op de aandrijftechniek en de bouwkwaliteit valt weinig af te dingen. Achterwielaandrijving maakt het rijfeestje compleet.

Smart Roadster (2003-2007)
Onder de olijke Playmobil-vormgeving is de Smart Roadster een competent sportwagentje. Als beleving zwaarder telt dan pure snelheid is het de leukste auto in zijn klasse.