Elektro-offensief van BMW: ook 5- en 7 Serie als EV
Het elektro-offensief van BMW is al eerder ingezet. Nu al is 11 procent van de verkochte BMW’s geëlektrificeerd, volgend jaar moet dat 25 procent zijn. Naast heel veel plug-in hybride modellen, komt BMW nu ook met volledig elektrische versies van de X1, en ook de BMW 5- en 7 Serie moeten eraan geloven.
Elektrische strategie
De internationale BMW-strategie wordt door dit elektro-offensief van BMW onderstreept . “In 2030 miljoen zullen er zeven miljoen geëlektrificeerde BMW’s rondrijden en daarvan zal tweederde volledig elektrisch zijn”, meldde de Nederlander Pieter Nota, die als lid van de raad van bestuur van BMW AG verantwoordelijk is voor sales en marketing. Nota benadrukte ook dat BMW op koers zit om de Europese emissie-eisen te halen en geen behoefte aan uitstel heeft. Ook zal het merk geen corona-excuses aanwenden zoals sommige andere fabrikanten wel probeerden.
Dertien volledig elektrische BMW’s over drie jaar
Over drie jaar zal BMW 25 geëlektrificeerde modellen aanbieden, waarvan er 13 volledig elektrisch zijn. Daaronder de nu aangekondigde i5 en i7, want zo gaan de elektrische opvolgers van de 5- en 7 serie vermoedelijk heten. En omdat men daarvoor niet de huidige modellen als basis neemt, moeten die eerst afzwaaien. Het dienstverband voor de net gefacelifte 5-Serie, die november dit jaar bij de dealers staat, zal bijvoorbeeld nog zo’n drie jaar voortduren. Ook de X1 werd dit jaar nog gefacelift. De 7 Serie was vorig jaar nog aan de beurt.
De eerstvolgende volledig elektrische BMW is de iX3 (zie video hieronder). Dat is een compacte SUV met een WLTP-range van 460 km. Deze staat eind dit jaar nog bij de dealer. Hij zal in 2021 worden geleverd voor een vanafprijs van zo’n 71.000 euro. De al eerder aangekondigde, eveneens vol-elektrische i4, die in 2022 op de markt komt naast de BMW 3-Serie, is een van de eerste BMW’s van de volgende generatie. Het is ook voor het eerst een volledig elektrische BMW die appelleert aan de sportsedan-cultuur van het merk. Deze i4 krijgt dus gezelschap van de i5 en i7, die vermoedelijk ook meer de huidige BMW-klant zullen aanspreken dan de zeer revolutionaire compromisloze i3, die van 2013 dateert.
Pionier i3 wordt hoogbejaard
De i3 is echt duidelijk als een super stadsauto gepositioneerd en ontvangen. De i3 was met zijn koolstofvezel basis zijn tijd zo ver vooruit dat BMW hem voorlopig blijft maken. Een bijzondere auto met een uitzonderlijke levensduur, want terwijl een normale BMW ongeveer zeven jaar meegaat, zal deze i3 tot 2024 te koop blijven. Dan is deze pionier maar liefst 11 jaar in dienst geweest en mag hij de titel van meest moderne hoogbejaarde claimen wat ons betreft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!