Verrassing: nieuwe Porsche Macan ook mét cilinders te koop
We weten al een tijdje dat Porsche werkt aan een elektrische Macan. Vandaag toont de autobouwer voor het eerst beelden van die auto, maar da’s bij lange na niet het grootste nieuws. De Duitsers komen dit jaar namelijk nog met een nieuwe Macan mét een verbrandingsmotor.
Dat zagen we niet aankomen. Want toen Porsche sprak over de nieuwe generatie van de Macan in 2019, gaf het aan die auto enkel met een elektrische aandrijflijn te leveren. Die plannen zijn gewijzigd. Porsche levert de elektrische Macan pas in 2023 af, terwijl het dit jaar nog een nieuwe Macan met een conventionele aandrijflijn presenteert. Waarom? De verwachtingen zijn niet helemaal uitgekomen. “In Europa neemt de vraag naar elektrische voertuigen continu toe. Dat tempo ligt in de rest van de wereld echter lager”, aldus de fabrikant.
Weissach
Meer informatie over die auto horen we spoedig. Nu deelt Porsche eerst meer over de elektrische Macan, die na uitgebreide tests op het uitgebreide testterrein van de fabrikant in Weissach, nu haar eerste kilometers op de openbare weg heeft gemaakt. Daarbij geeft Porsche foto’s vrij van twee goed gecamoufleerde coupé-SUV’s. Opvallend aan die foto’s is het gebruik van stickers rondom de koplampen en de grille, waarvan nog maar de vraag is of de elektrische variant er een zal hebben zoals op de foto. De lichtunits lijken in ieder geval redelijk op die van de Taycan. Ook opvallend: de vandaag getoonde elektro-Macan lijkt uitlaateindstukken te hebben…
Benzinemotor blijft deel van Macan-lijn
“Net als de Taycan zal de volledig elektrische Macan, met zijn 800 volt-laadstructuur, typische Porsche E-Performance bieden”, vertelt Michael Steiner, lid van de raad van bestuur bij Porsche. De Taycan kan dankzij die 800 volt-laadstructuur snelladen tot 270 kW, bekend van de Taycan. De volledig elektrische Macan zal volgens Steiner het ‘sportiefste model in zijn segment’ zijn.
Het zal tevens de eerste Porsche worden die gemaakt wordt op het Premium Platform Electric (PPE), enkel bedoeld voor een volledig elektrische aandrijflijn. Porsche heeft dat samen met Audi ontwikkeld. Met de A6 E-tron presenteerde Audi eerder dit jaar voor de eerste keer een model op basis van dat spiksplinternieuwe elektrische platform. De Audi Q6 E-tron zal ook op dit PPE-platform geproduceerd worden en verschijnt naar verluidt volgend jaar al op de markt, als het broertje van de Macan. Althans, dat waren geruchten. Want duidelijk is dat Porsche de spits zal afbijten op het PPE-platform, waarna Audi pas met de bodemsectie aan de haal gaat.
Wijziging plannen
Na drie miljoen testkilometers zal de elektrische Macan namelijk pas in 2023 op de markt komen. Dat is een jaartje later dan wat Porsche oorspronkelijk gepland had staan. De kans is dus groot dat Audi haar planning ook moet wijzigen.
Dat doet Porsche dus ook wat betreft de productstrategie, want er komt wél een nieuwe variant met benzinemotor. Die versie verschijnt dit jaar al. Het is nog even onduidelijk of Porsche kiest voor (weer) een geüpdate versie van de Macan die we in grote lijnen al sinds 2013 kennen en al twee keer van een update werd voorzien. Daarom ligt het wellicht ook voor de hand dat Porsche een volledig nieuw model bouwt, om bij de tijd te blijven. Anderzijds lijkt dat juist op een enorme investering náást alle kosten die voor het PPE-platform gemaakt worden. Wordt vervolgd…
Lees ook:
Ook interessant
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Er is weinig veranderd aan de nieuwe Porsche 911 GT3. En dat is prima
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Porsche is bezig met een opmerkelijke 6-taktmotor, zo werkt het
-
Deze superzeldzame, straatlegale Le Mans-racer kun jij kopen!
-
Slijp de hooivorken! Deze kinderauto van Porsche zet aan tot roken
-
De échte reden waarom je een Porsche met je linkerhand start | Sjoerds Weetjes 410
-
Nieuwe Porsche [vul in type] is de [vul in superlatief] ooit
-
Volkswagen-managers willen geen Volkswagen rijden, starten rechtszaak
-
Porsche elektrificeert legendarische sportwagen: eerste hybride 911