Elektrische Alpine A110 E-Ternité krijgt geen prijskaartje
Dat Alpine werkt aan een toekomst met alleen volledig elektrische aangedreven modellen, is geen geheim. De Fransen plannen meerdere types en daar hoort een sportcoupé met elektromotor en accupakket bij. Dat het menens is bij de Fransen, laat het bedrijf aan de vooravond van de Grand Prix van Frankrijk zien. Daar debuteert de elektrische A110 E-ternité.
Voor wie nu al interesse heeft in zo’n elektrische sportcoupé, Alpine gaat de elektro-auto niet bouwen. Althans, meer dan één exemplaar want de Fransen hebben één prototype gebouwd en dat prototype is een testvoertuig voor de toekomstige productreeks. De fabrikant spreekt van een “rijdend laboratorium”. De Franse sportwagenbouwer, die tijdens de Grand Prix aantreedt met twee F1-bolides voorzien van hybridetechniek, monteert elektrotechniek die reeds voor het Franse moederconcern beschikbaar is.
Vier en acht bij Alpine
De batterijmodules komen linea recta uit de elektrische Mégane E-Tech. Echter, de lay-out van de techniek is aangepast om ze in het compacte koetswerk van de A110 onder te brengen. De twaalf modules zijn opnieuw ontworpen. Vier modules zijn voorin de coupé geplaatst, achterin de resterende acht. Het batterijpakket met een capaciteit met 62 kWh weegt 392 kg, maar per saldo is de Alpine A110 E-ternité precies 258 kg zwaarder dan de benzinebroer.
De aandrijflijn levert 178 kW aan vermogen en is goed voor een koppel van 300 Nm. Dankzij dit prestatieniveau sprint de auto in minder dan 4,5 tellen van stilstand naar 100 km/h en haalt hij 250 km/h. Met een benzinemotor is de Alpine goed voor een hoger prestatieniveau. Met maximaal 300 pk doet het seriemodel de sprint in 4,2 tellen en haalt hij 280 km/h. Wie niet continu het prestatieniveau aanspreekt, moet 420 km op een volle acculading halen.
De eerste met open dak
Buiten dat het de eerste Alpine met een elektrische aandrijflijn is, is de A110 E-ternité ook de eerste A110 met een open dak. Het deel boven de twee zitplaatsen is te verwijderen en bestaat uit twee dakpanelen van gerecycled koolstof.
O ja, bij de elektrische Alpine A110 E-ternité hoef je niet langer het oliepeil te controleren, ook niet handmatig.
Lees ook:
Ook interessant
-
Gelekt! Dit is het snelle broertje van de Renault 5, de Alpine A290
-
Eerste elektrische GT van Jaguar kan je dit jaar nog zien
-
Prinsjesdag 2024 – Hoe het kabinet elektrische rijders op kosten jaagt
-
Oei, stoer accelereren met Lamborghini Revuelto gaat flink fout
-
Zo bizar veel kost inschrijving voor beroemde Gumball 3000 Rally
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Voor 2238 euro extra maakt Volvo jouw EX30 superruim!
-
Koopje! Deze elektrische occasion rijd je al voor 7.500 euro
-
Exclusief: Lotus Theory 1 als 1.000 pk sterke Esprit-opvolger?
-
Waarom je de Audi e-tron GT misschien liever wil dan een Taycan
-
Koop dan! Want op deze Lightyear Zero krijg je 88 procent korting