‘Eerste elektrische McLaren pas na 2025’
Een elektrische McLaren? Ja, die komt er, maar niet voor 2025. Volgens directeur Mike Flewitt is de batterijtechnologie momenteel nog niet voldoende ontwikkeld. Want een elektro-McLaren moet het minstens een half uur uit kunnen houden op het circuit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2250-mclarenp1bahrain28002-1.jpg)
Dat zei Flewitt in een interview met Automotive News. De McLaren-topman vindt dat een elektrische supersportwagen bruikbaar moet zijn en geen compromis. “Het gaat ons niet alleen om een lagere uitstoot, maar ook om betere prestaties. Ons doel is een half uur circuitgebruik. Dat moet een elektrische McLaren aankunnen zonder tussentijds op te laden. En het opladen zelf moet in een half uur klaar zijn.”
Relatief zwaar
De laatste jaren zijn er diverse stekkersupercars geïntroduceerd, zoals de Rimac One. Ze zijn in staat tot buitenaardse prestaties, maar houden dat niet lang vol. Bovendien zijn ze relatief zwaar door het hoge gewicht van de batterijen. Daarom kiest McLaren voorlopig voor hybrideaandrijving. Tussen nu en 2025 onthult het Britse merk achttien nieuwe modellen, waarvan het grootste deel geëlektrificeerd zal zijn.
Speedtail
Momenteel worden alle McLarens aangedreven door een twinturbo V8. De hybride P1 is niet meer in productie, maar zijn opvolger, de Speedtail, krijgt weer ondersteuning van een elektromotor. Ook de opvolgers van de 540C/570S/570GT en 720S krijgen straks een hybrideaandrijflijn, maar daarop moeten we nog even wachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Heeft de Renault Twingo echt stootrubbers?
-
Waarom bij deze Land Rover Defender een heel stuk mist
-
Druk op Tesla nóg verder opgevoerd na meer klachten over gevaarlijke deurhendels
-
Ferrari wordt piswoest als het deze ‘offroader’ ziet
-
Max Verstappen houdt niet van deze circuits: ‘Daar horen geen F1-auto’s’
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Ford overweegt met deze elektrische auto te stoppen: ‘De vraag is er gewoon niet’
-
Paniekerig van rijstrook wisselen om een route te volgen? Dankzij Polestar hoeft dat niet meer
-
Duitsland over op digitaal kentekenbewijs: Nederlanders kunnen al testen
-
Waarom de Yangwang U9 (nog) méér is dan alleen de snelste auto ter wereld
-
‘Elon, Elon!’ Juichende aandeelhouders Tesla keuren obscene beloning Elon Musk goed
-
De Volkswagen Golf GTI Clubsport Edition 50 kost bijna 100.000 euro! (als je hem aankleedt)