Eerste Bugatti Veyron met RWD een feit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbugatti-veyron-rwd.jpg)
De 1.001 pk sterke Bugatti Veyron is af fabriek een hypercar met vierwielaandrijving. Twee monteurs van royaltyexoticcars hebben er nu een achterwielaandrijver van gemaakt. En ja, dat is best uniek.
Eerste achterwielaangedreven Bugatti Veyron
Daarmee heeft royaltyexoticcars een primeur in handen, want het is de eerste achterwielaangedreven Bugatti Veyron ter wereld. Ze zijn diep in de techniek van de Veyron gedoken en hebben een manier gevonden om de aandrijving naar de voorwielen af te koppelen. Dat betekent dat nu alle 1.001 pk’s naar de achterwielen gaan. Een heel goed idee blijkt dat niet te zijn, want de achterwielen kunnen alle krachten maar lastig verwerken. Binnen no time is al het rubber opgerookt.
450 exemplaren
Van de Bugatti Veyron zijn in totaal 450 exemplaren gebouwd. De officiële naam van het model luidt Bugatti Veyron 16.4, waarbij het getal ‘16’ staat voor het aantal cilinders en het getal ‘4’ voor het aantal turbo’s. Achterin de Veyron ligt een W16-motor met een inhoud van 8,0-liter. Voor heel even had de Veyron de titel ‘snelste productieauto ter wereld’ in handen. De topsnelheid van de Veyron bedraagt 407 km/h.
Tien jaar
Een echt verkoopkanon was de Veyron niet. Bugatti had maar liefst 10 jaar en de nodige special editions nodig om alle 450 exemplaren te slijten. Begin 2015 verkocht Bugatti het laatste exemplaar die de toepasselijke naam La Finale kreeg. Bugatti heeft 300 exemplaren van de coupé en 150 open Veyrons (Grand Sport) geproduceerd. Van de Bugatti Veyron was ook een Super Sport-uitvoering leverbaar met 1.200 pk (topsnelheid 431 km/h). Daarnaast stond er een Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse in de prijslijst: de targaversie van de Veyron Super Sport. De opvolger van de Bugatti Veyron heet Chiron. De Franse autobouwer produceert van deze 1.500 pk sterke hypercar in totaal 500 exemplaren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Doe deze vijf dingen niet! Anders wordt de batterij van je elektrische auto slechter
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?
-
Op dit Europese eiland geldt geen maximumsnelheid