Eerste Bugatti Veyron met RWD een feit
De 1.001 pk sterke Bugatti Veyron is af fabriek een hypercar met vierwielaandrijving. Twee monteurs van royaltyexoticcars hebben er nu een achterwielaandrijver van gemaakt. En ja, dat is best uniek.
Eerste achterwielaangedreven Bugatti Veyron
Daarmee heeft royaltyexoticcars een primeur in handen, want het is de eerste achterwielaangedreven Bugatti Veyron ter wereld. Ze zijn diep in de techniek van de Veyron gedoken en hebben een manier gevonden om de aandrijving naar de voorwielen af te koppelen. Dat betekent dat nu alle 1.001 pk’s naar de achterwielen gaan. Een heel goed idee blijkt dat niet te zijn, want de achterwielen kunnen alle krachten maar lastig verwerken. Binnen no time is al het rubber opgerookt.
450 exemplaren
Van de Bugatti Veyron zijn in totaal 450 exemplaren gebouwd. De officiële naam van het model luidt Bugatti Veyron 16.4, waarbij het getal ‘16’ staat voor het aantal cilinders en het getal ‘4’ voor het aantal turbo’s. Achterin de Veyron ligt een W16-motor met een inhoud van 8,0-liter. Voor heel even had de Veyron de titel ‘snelste productieauto ter wereld’ in handen. De topsnelheid van de Veyron bedraagt 407 km/h.
Tien jaar
Een echt verkoopkanon was de Veyron niet. Bugatti had maar liefst 10 jaar en de nodige special editions nodig om alle 450 exemplaren te slijten. Begin 2015 verkocht Bugatti het laatste exemplaar die de toepasselijke naam La Finale kreeg. Bugatti heeft 300 exemplaren van de coupé en 150 open Veyrons (Grand Sport) geproduceerd. Van de Bugatti Veyron was ook een Super Sport-uitvoering leverbaar met 1.200 pk (topsnelheid 431 km/h). Daarnaast stond er een Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse in de prijslijst: de targaversie van de Veyron Super Sport. De opvolger van de Bugatti Veyron heet Chiron. De Franse autobouwer produceert van deze 1.500 pk sterke hypercar in totaal 500 exemplaren.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland