Nederlandse Audi E-tron GT is vrijwel altijd een grijze muis
De Audi E-tron GT is eindelijk in ons land, want de eerste 24 exemplaren hebben hun rubber al op Nederlandse bodem gezet. Die hebben nog niet allemaal een baasje gevonden.
Hoewel de Audi E-tron GT al geruime tijd klaar was voor z’n onthulling, trok de Duitse autobouwer onlangs pas officieel het doek van de elektro-RS. Nu al staan de eerste exemplaren in ons land en zijn ze voorzien van een gele plaat, maar dat is dus ook niet zo gek. Binnen het Volkswagen-concern moest eerst de Taycan van Porsche lang uitgelaten worden, voordat het de beurt aan de elektrische Audi was.
Gelimiteerd
24 exemplaren dus, die nog niet allemaal zijn verkocht. Audi meldt immers dat er nu ook al een aantal Edition Zero-uitvoeringen staan te wachten op een nieuw baasje. In totaal levert Audi slechts 100 exemplaren van deze gelimiteerde editie, dus exclusief is-ie zeker. De uitvoeringen (Audi levert ook een Competition-variant met in zwart uitgevoerde exterieuraccenten) kosten 127.995 euro en zijn daarmee flink duurder dan het standaardmodel, die 104.895 euro kost. Maar, zo laat de importeur weten, wie een reguliere versie kiest en de opties die hieronder volgen gaat aanvinken, is een stuk duurder uit. De RS-varianten kosten 146.295 euro.
Voorsprong door Porsche-techniek: Audi RS E-tron GT – Review
Zij die al wel een E-tron GT hebben besteld, maken vooral een grijze muis van hun elektrische sportsedan. Zo’n 46% van de klanten kiest namelijk voor de kleur Daytonagrijs, terwijl 21% heeft gekozen voor Mythoszwart. 13% van de kopers bestelde een E-tron GT in de tint Kemoragrijs. Daarmee heeft 80% van de reeds bestelde Audi’s E-tron GT een grijze of zwarte tint, terwijl de minstens 476 pk sterke elektrosedan er ook in Ascariblauw, Tacticgroen of Tangorood is. Wie een kleur naar wens op z’n Audi wil, kan uiteraard aankloppen bij Audi Exclusive voor een unieke tint. Dat kost echter wel een dikke 6000 euro extra.
E-tron GT Avant
Zoals we hierboven al schreven is de Audi E-tron GT de technische broer van de Porsche Taycan. Van laatstgenoemde is inmiddels ook een praktischere variant verschenen, de Cross Turismo. Op termijn komt Audi ook met een Avant-versie. Wil je weten hoe de twee zich tot elkaar verhouden op het gebied van prestaties? Lees hieronder verder!
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!