Dyson laat er geen gras over groeien. De stofzuigerfabrikant werkt aan de ontwikkeling van een elektrische auto en gaat daarvoor een testcircuit aanleggen.

Dyson Hullavington Technology CampusDyson Hullavington Technology Campus


Het bedrijf kocht in 2017 een voormalige basis van de Royal Air Force en bouwde twee hangars om tot de Hullavington Technology Campus, waar nu zo'n vierhonderd mensen werken. De volgende fase van het project is de aanleg van een testcircuit. Wanneer de baan klaar moet zijn, heeft Dyson niet bekend gemaakt.

Drie modellen

De fabrikant investeert 2 miljard pond (2,2 miljard euro) in de ontwikkeling van een elektrische auto. Volgens oprichter James Dyson krijgt het eerst model - dat in 2020 wordt geïntroduceerd - een premium prijskaartje, maar is het geen sportwagen. Naar verluidt zou de productie ervan gelimiteerd zijn tot 10.000 exemplaren. Pas van de twee modellen daarna wil Dyson grote aantallen gaan produceren.

Solid state-batterij

Over de ontwikkeling van de eerste elektrische auto van Dyson is weinig bekend. Hij zou worden uitgerust met een zogenoemde solid state-batterij. Die heeft meer capaciteit, is veiliger, krachtiger, sneller op te laden, maar ook veel duurder. In 2015 kocht Dyson de solid state-specialist Sakti3. Ann Marie Sastry, de oprichter van Sakti3, liet eerder doorschemeren dat de solid state-batterijen bijna productierijp zijn.