De Nederlandse automarkt zit wat je noemt in een dip. Het aantal registraties van nieuwe personenauto’s kwam in augustus uit op 34.230 versus 40.919 in augustus 2018. Dat is een daling van 16,3 procent. Maar welke modellen waren nu de knallers van augustus? En wat kosten ze?

5. Opel Crossland X – 861 - 2,5 procent marktaandeel

Opel doet nog altijd goede zaken in Nederland. In deze top vijf staan zelfs twee modellen van Opel. De Crossland X is de eerste. Van het model werden in totaal 861 exemplaren op kenteken gezet. Prijzen beginnen in Nederland bij 19.999 euro, maar dan krijg je allereerst een motor die je niet moet hebben en ten tweede niet de uitvoering die je moet hebben. We hebben het over de 1.2 benzinemotor met 83 pk en een handgeschakelde vijfbak. Die kost als Selection op z’n minst 19.999 euro. Ga minimaal voor de 1.2 Turbo met 110 pk en handgeschakelde zesbak. Die kost met 23.449 euro wel wat meer, maar wordt ook direct als Edition geleverd, met onder meer airco en een infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen standaard.

opel_crossland_x_03


4. Volkswagen T-Cross – 977 - 2,9 procent marktaandeel

De T-Cross vormt de kleinste crossover van Volkswagen. Het is bovendien een concurrent van die Opel Crossland X. Maar te zien aan de cijfers is de T-Cross net wat populairder. Prijzen van deze Volkswagen beginnen bij 22.621 euro. Maar je voelt hem al aankomen. De instapper moet je negeren. Waarom? Je kan er geen airco in krijgen. Die 22.620 euro is dus vooral een lokkertje. Ga minimaal voor de Volkswagen T-Cross Life 1.0 TSI met 95 pk sterke benzinemotor. Die is er vanaf 24.630 euro en heeft wél airco.

Volkswagen T-Cross15


3. Opel Karl - 1.016 - 3 procent marktaandeel

De kleinste auto in dit overzicht is de Opel Karl: de A-segmenter van Opel. Hij wordt elders verkocht als Chevrolet Spark. Het gamma van de Karl is lekker overzichtelijk. Opel levert slechts één benzinemotor: een 1,0-liter driecilinder met 73 pk, altijd gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. De Karl is er overigens ook als Karl Rocks. Die kost 16.399 euro, veel meer dan de vanafprijs van 12.899 euro voor de normale Karl. Heeft die instapper (Selection) airco? Nope. Dat krijg je pas vanaf de 120 Jaar Edition, leverbaar vanaf 14.299 euro.

opel_karl_24


2. Tesla Model 3 - 1.180 - 3,5 procent marktaandeel

De enige elektrische auto in dit overzicht en ook verreweg de duurste: de Tesla Model 3. Door de gunstige bijtellingsregels is het uitdelen voor Tesla. De verkoop van de Model S en Model X is compleet ingestort. Het is nu vooral de Model 3 waar Tesla het in Nederland van moet hebben. Instappen kan vanaf 48.980 euro voor de Standard Range Plus (409 km range, WLTP). Voor de Long Range (560 km range, WLTP) ben je minimaal 58.980 euro kwijt.

Tesla Model 3 Autovisie


1. Volkswagen Polo - 1.322 - 3,9 procent marktaandeel

De populairste auto in augustus 2019 was de Volkswagen Polo, een compacte vijfdeurs hatchback in het B-segment. De basismotor – een 1.0 MPI met 80 pk – laat je beter staan voor 17.650 euro. Je kan beter gaan voor de Polo 1.0 TSI met 95 pk. Die levert Volkswagen bovendien direct als Comfortline. En die heeft ook nog airco. In de Polo 1.0 MPI Trendline kun je dat niet eens bestellen. De Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 pk Comfortline is er vanaf 20.380 euro.

volkswagen polo opties 15