Autovisie
Autovisie Nieuws 11 mrt 2020

Duik in de Prijslijst: opties voor de Ferrari Roma

De Ferrari Roma is – samen met de Portofino – de ‘instap-Ferrari’. Wat prijs betreft ontlopen die twee elkaar weinig: een Portofino (600 pk) is er voor 244.030 euro en voor een Ferrari Roma (620 pk) betaal je 244.737 euro. Welke opties zijn er eigenlijk voor de Ferrari Roma? Een duik in de prijslijst geeft inzicht.

Historisch verantwoorde kleur

Als je het doet, moet je het meteen goed doen – ook al kies je een instapper. Dus bestel je de Roma in de kleur met de veelzeggende naam ‘Ferrari Historic’. Ketsjinggg: 8.954 euro extra. Andere speciale kleuren worden op de prijslijst niet nader genoemd, maar zijn exact even duur. ‘Additionele’ kleuren kosten ‘slechts’ de helft extra.

Zelf ook in het zonnetje

Natuurlijk valt je nieuwe Ferrari Roma op, maar je wilt ook zélf in het zonnetje zitten. Dan is een panoramisch glazen dak wel heel verleidelijk, als je daar 14.520 euro extra voor overhebt. Te veel zonlicht is niet gezond, dus nemen we ook privacyglas achter. Dat komt ons op 3.328 euro te staan.

Neerklapbare rugleuning: altijd handig

Je zult niet vaak met meer dan twee personen in de Roma reizen, maar je zult er ook niet het grofvuil mee naar de stort brengen. Tóch is een neerklapbare rugleuning van de achterstoelen (1.210 euro) altijd een praktische optie. Dan is een doorvoerluik voor ski’s (3.388 euro) minder urgent.

Alles carbon

Je wordt ongetwijfeld nagekeken als je voorbijrijdt en dan maak je nog eens extra indruk met de ‘Carbon Fibre Diffuser achter’, waaraan een prijskaartje van 8.470 euro hangt, de ‘Carbon Fiber voorspoiler’ voor 4.235 euro en dito dorpels voor 6.292 euro. Pas maar op voor verkeersdrempels. Om het áf te maken, neem je ook de ‘Carbon Fibre luchtinlaten zijkant’ (2.118 euro) en de ‘Carbon Fibre kofferbak trim’ (4.235 euro). Om al dat moois te beschermen, laat je antisteenslagfolie aanbrengen, al kost dat 2.509 euro; folie alleen op de voorbumper kost 1.936 euro.

Extra mooie wielen

Gekleurde remklauwen zie je steeds meer. Doe meer met de mode: Ferrari biedt voor de Roma remtangen in allerlei kleuren aan – aluminium, geel, grijs, rood, blauw en goudkleurig – allemaal kosten ze 1.089 euro extra. Bij mooie remklauwen horen natuurlijk extra mooie wielen en je hebt de keuze uit diverse uitvoeringen in de maat 20-inch. De ‘velgen Sport Style Diamond Finish’ hebben een meerprijs van 5.808 euro, maar er zijn ook donkere en traditioneel zilverkleurige Sport Style-wielen en verchroomde en matgrijze wielen voor minder.

Interieur

Maar goed beschouwd zijn al deze opties voor de bühne – eigenlijk heeft de Ferrari die helemaal niet nodig. Verwen jezelf liever met de geventileerde volledig elektrische Comfortstoelen voor 5.566 euro. Ferrari biedt ook bijna alle delen van het interieur aan met lederen bekleding in een kleur naar keuze, maar als je dan alles aankruist, loopt de meerprijs op richting de 21.000 euro. Als je kiest voor het two-tone lederen interieur, dan ben je ‘al’ voor 6.050 euro klaar. Je kunt ook voor alcantara kiezen, maar ach. Vooruit, alcantara hemelbekleding dan: 2.632 euro extra.

Stiksels en logo’s

Je kunt ook nog kiezen voor diverse decoratieve stiksels in een kleur naar keuze en veiligheidsgordels in een kleur naar keuze, maar wij kiezen liever voor de geborduurde logo’s op de hoofdsteunen en de matten voor 1.573 en 1.210 euro meerprijs. Diverse koolstofvezel onderdelen voor het interieur – in het dashboard, middelconsole en stuur – tillen de meerkosten nog eens richting 20.000 euro. Maar gaat de Roma daar nog lekkerder door rijden? En door een toerenteller die rood, wit, geel of aluminium is?

Premium Hifi

Wél prettig is het Premium Hifisysteem voor 4.477 euro en Apple CarPlay voor nog eens 3.025 euro. Essentieel is de garagedeuropener voor (slechts) 968 euro – je Ferrari laat je natuurlijk geen moment onbeheerd buiten staan en het is fijn als je zó naar binnen kunt rijden.

Camera’s

Voorkom tegen elke prijs verwonding van je volbloed. Voor een parkeercamera betaal je dus 1.936 euro bij en voor verkeersbordenherkenning met Lane Assist nog eens 1.488 euro, maar bij de omgevingscamera betaal je volgens de prijslijst helemaal niets! Een radar vóór met adaptieve cruisecontrol kost 3.473 euro, achter kost radar je nog eens 1.985 euro.

Geavanceerde veiligheidssystemen

Als je veel van je passagier houdt, geef je hem de Passagiersdisplay van 4.235 euro, maar belangrijker zijn toch het pakket geavanceerde veiligheidssystemen (ADAS) voor 6.534 euro, actieve matrix led-koplampen voor 3.630 euro en runflatbanden voor 2.783 euro. Overigens kun je zónder meerprijs ook kiezen voor banden van Bridgestone, Michelin en Pirelli.

Auto om te stelen…

Zo hebben we een auto om te stelen gemaakt. De importeur biedt gelukkig een alarmvolgsysteem klasse 5 met een eenjarig abonnement aan voor 3.267 euro. Kan ons niks meer gebeuren. Zo zijn we klaar voor vertrek en ruim 355.000 euro armer – ruim de helft meer dan de prijs van de auto. Maar ach, wie Ferrari rijdt…

Als niets te gek is…

Om in stijl te reizen, zouden we nog kunnen kiezen voor een lederen trolleyset en weekendtas voor in de kofferruimte. Die kost ons 7.865 euro. Maar we kunnen tijdens onze trips niet zonder onze favoriete sport, dus nemen we er de lederen golftas van eveneens 7.865 euro nog bij. Moet passen, in elk geval qua bagageruimte met de achterbankleuning neergeklapt. Als echt niets te gek is, zouden we zomaar zo’n vierenhalve ton voor een van alle opties voorziene Ferrari Roma kunnen neerleggen.