Autovisie
Autovisie Nieuws 13 apr 2022

Duik in de prijslijst: de Renault Mégane E-Tech Electric

Ook in het C-segment wordt volop geëlektrificeerd. Renault doet vanaf nu mee met de nieuwe Mégane E-Tech Electric. Wat heeft de auto te bieden? We nemen een duik in de prijslijst!

De Nissan Leaf heeft het rijk allang niet meer alleen. Ten eerste is er concurrentie van compacte crossovers en de sedan Tesla Model 3, maar ook het aanbod van elektrische hatchbacks in het segment breidt steeds verder uit. Volkswagen scoort bijvoorbeeld met de ID.3 en een elektrische versie van de populaire Opel Astra en Peugeot 308 zijn in aantocht. Ook Renault doet mee, met de op papier veelbelovende Mégane E-Tech Electric.

In vergelijking met de vorige generatie Mégane is het nieuwe model nog steeds een hatchack, maar dan een stuk hoger. Daardoor heeft hij de uitstraling van een crossover. Eind vorig jaar konden we alvast met de Renault Mégane E-Tech Electric kennismaken, nu staan we stil bij de prijzen en de uitrustingen die je daarvoor krijgt.

Standaarduitrusting Renault Mégane E-Tech Electric

De Renault Mégane E-Tech Electric is leverbaar vanaf 36.390 euro. Daarvoor krijg je onder meer 18-inch lichtmetalen velgen, full-LED-verlichting, het OpenR link multimediasysteem met 9-inch display en Wireless Apple CarPlay en Android Auto, het vijf jaar geldige Pack remote Services, een audiosysteem met 3D-geluid en stoffen bekleding van gerecycled materiaal. Ook standaard is (vrijwel) de gehele reeks aan veiligheidssystemen die Renault te bieden heeft.

Motoren Renault Mégane E-Tech Electric

Qua motorisering zijn er drie basisvarianten. Standaard levert de elektromotor een vermogen van 96 kW (130 pk), in combinatie met een 40 kWh batterijpakket. Optioneel is een 60 kWh batterijpakket. Alleen in combinatie met dat grotere batterijpakket levert de elektromotor 160 kW (220 pk). De aandrijving gaat altijd naar de voorwielen. Brandstofversies zijn er bij de nieuwe generatie Mégane niet meer, maar dat had je natuurlijk al gezien aan de naam. De acceleratie naar de 100 km/u duurt 10 seconden voor de 130 pk-versie en 7,5 seconden voor de krachtiger variant. De topsnelheid is begrensd op respectievelijk 150 en 160 km/u.

Actieradius en opladen Renault Mégane E-Tech Electric

Belangrijker is de actieradius. Met het kleinere batterijpakket bedraagt de WLTP-actieradius precies 300 km. Met het grotere batterijpakket kom je gelijk 470 km ver, of 450 pk als je voor de krachtiger elektromotor kiest. Standaard is een 85 kW DC-lader met CCS Combo-aansluiting voor snelladen. Bij het grotere batterijpakket krijg je een 130 kW DC-lader. AC-laden gaat altijd met 22 kW driefase. In dat geval is de batterij, afhankelijk van de gekozen versie, in twee tot drie uur weer vol.

De configuratie

Laten we voor onze configuratie nu eens uitgaan van instapmodel Equilibre. Wil je het grotere batterijpakket, dan krijg je ook meteen de krachtiger motor. De grotere batterij met 130 pk-motor is er namelijk alleen voor (bijna) topmodel Evolution ER. De grotere batterij heeft een meerprijs van 4.600 euro, dus bedenk voor jezelf wel of je die extra actieradius echt nodig hebt. Wij vinken het grotere batterijpakket toch maar aan.

Carrosseriekleuren en velgen

Dan de visuele aankleding. Wit is standaard, metallic grijs en zwart kosten 800 euro extra. Eveneens metallic donkerblauw, rood en een iets lichtere grijstint kosten 950 euro extra. Zoals gebruikelijk maken we het straatbeeld graag wat kleurrijker en deze keer valt onze keuze op Rouge Flamme. Een tweekleurige carrosserie moet je bij de instapper missen, anders is dat een gratis optie.

Standaard zijn zoals gezegd 18-inch lichtmetalen velgen. Voor 1.000 euro extra behoren ook 20-inch velgen tot de mogelijkheden, maar dat geld houden we lekker in onze zak. De 18-inch velgen vinden we echt al groot zat en ook los daarvan vinden dat velgdesign net even mooier. Voor meer velgkeuzes moet je bij de hogere uitrustingsniveaus zijn.

(Geen) interieuraankleding

Voor de interieuraankleding biedt de Equilibre geen keuzes: je krijgt hoe dan ook de grijze stoffen bekleding. Op zich niet erg. Het kleurrijke stiksel van de hogere uitrustingsniveaus was mooi geweest, maar standaard zie het interieur van de Renault Mégane E-Tech Electric er al mooi en netjes uit.

Optionele uitrustingen Renault Mégane E-Tech Electric

Ook het aanbod van optionele uitrustingen is overzichtelijk voor de instapper. Het Pack Winter (vooral stuur- en stoelverwarming) à 550 euro slaan we deze keer over, het Pack Comfort wordt wel aangevinkt. Voor 900 euro extra krijg je dan automatische airconditioning met actieve beheersing van de luchtkwaliteit in het interieur, een regen- en lichtsensor, extra USB-C-aansluitingen en een hoge middenconsole voorin met verstelbare armsteum, afsluitbaar opbergvak en bekerhouder.

Voor 450 euro vinden we het Pack City met elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels met geheugenfunctie en parkeersensoren voor, opzij en achter ook wel handig. Alarm en zelfreparerende banden hoeven niet, allseasonbanden zijn wel handig. Kost 500 euro extra, maar scheelt later in het jaar weer een setje. De noodlaadkabel (2,3 kW, voor regulier stopcontact) en de warmtepomp slaan we over. Vooral omdat ze respectievelijk 500 en 1.000 euro extra moeten kosten.

Renault Mégane E-Tech Electric subsidie

Daarmee zijn we aan het eind gekomen van onze configuratie. De samengestelde Renault Mégane E-Tech Electric kost 43.790 euro. Daar gaat voor de particulier nog 3.350 euro vanaf, zolang het subsidiepotje van de overheid nog inhoud heeft natuurlijk. Voor 40.440 euro krijg je een goed aangeklede elektrische auto die in de specifieke configuratie 442 km ver komt op een volle accu.

Renault Mégane E-Tech Electric zelf samenstellen

Lijkt de Renault Mégane E-Tech Electric jou wel wat? Zelf samenstellen kan eenvoudig op www.renault.nl. Daar vind je ook het volledige overzicht van prijzen en uitrustingen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.