Autovisie
Autovisie Nieuws 6 jul 2022

Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen ID.Buzz

Eindelijk komt er daadwerkelijk een Volkswagen Microbus op de markt. Sterker nog, hij komt dit jaar nog en samenstellen kan al. We nemen dus snel een duik in de prijslijst voor een eerste kennismaking.

Met de Microbus Concept hintte Volkswagen in 2001 al naar een moderne reïncarnatie van de klassieke Volkswagen-bus. Aanvankelijk zou die daadwerkelijk in productie gaan, maar dat werd alsnog afgeblazen. Later volgden nog de volledig elektrische conceptbusjes Bulli (2011), BUDD-e (2016) en ID.BUZZ (2017). Van productie kwam het uiteindelijk nog steeds niet…

Totdat Volkswagen in maart dit jaar ineens toch een productieversie toonde van de ID.Buzz. Het wordt de volledig elektrische tegenhanger van de eveneens net nieuwe Volkswagen Multivan, met als extra verschil dat de ID.Buzz als eerste ID-model een retrosausje heeft.

Volkswagen ID.Buzz prijzen

De introductie van het model gaat snel, want nog dit jaar zouden de eerste exemplaren leverbaar moeten zijn. Introductiemodel 1st is zelfs al samen te stellen. De prijslijst begint bij een behoorlijk stevige 69.990 euro. De 1st Max kost zelfs minimaal 74.590 euro. Dan te bedenken dat de plug-in hybride Multivan er al is vanaf 54.400 euro. Gelukkig heeft Volkswagen al aangekondigd dat op een later moment goedkopere uitvoeringen van de ID.Buzz volgen.

Aandrijving en actieradius

De Volkswagen ID.Buzz wordt aangedreven door een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Een 77 kWh batterijpakket voorziet de aandrijflijn van stroom en het geheel is goed voor een actieradius van ruim 400 kilomter (WLTP).

Standaarduitrusting Volkswagen ID.Buzz

De stevige vanafprijs is overigens voor een deel te verklaren door het feit dat bij de 1st-uitvoering standaard al zo’n beetje de hele optielijst is aangevinkt. We pikken de highlights er even uit: full-led-verlichting voor- en achter (met LED Matrix IQ.Light-koplampen met lichtstrip), 20-inch lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare achterklep en schuifdeuren links en rechts, flexibel in te delen interieur, verwarmbare voorstoelen, interieurvoorverwarming, keyless entry, uitgebreid infotainment (incl. spraakbediening, navigatie, veel USB-aansluitingen, draadloze lader en een aantal online diensten) en natuurlijk een uitgebreid pakket aan veiligheids- en assistentietechnologieën (zelfs met Car2X-technologie).

De 1st Max voegt daar nog elektrisch verstelbare voorstoelen met massagefunctie, een groter touchscreen op de middenconsole, variabele laadvloer, een 360-gradencamera, een dodehoeksensor en Travel Assist aan toe. Visueel is de Max te herkennen aan de standaard 21-inch lichtmetalen velgen.

Wij gaan voor de ‘gewone’ 1st-uitvoering. Die is al duur genoeg, maar daarnaast vinden we de 20-inch velgen ook gewoon een stuk mooier dan de 21-inch. De velgkeuze hangt bij de 1st samen met de uitvoeringkeuze.

Exterieuraankleding Volkswagen ID.Buzz

Standaard is de Volkswagen ID.Buzz uitgevoerd in metallic zilver. Voor 300 euro wordt het busje uitgevoerd in wit. Voor 1.040 euro kan je kiezen voor een van de andere metallic-kleuren: heel donkerblauw, groen, oranje of geel. Bij de ID.Buzz is het dus een kleurrijke bedoening. Voor hetzelfde bedrag kan je kiezen voor parelmoer zwart. Behalve zwart, wit en zilver zijn alle kleuren voor 1.800 euro ook leverbaar in two-tone, waarbij de bovenste helft van het busje in wit wordt uitgevoerd.

Wij kiezen uiteindelijk voor two-tone oranje met wit. Lekker Hollands en bovendien komt het design in die kleuren het beste tot zijn recht, vinden wij. Velgkeuzes zijn er zoals gezegd niet, dus we gaan door naar het interieur.

Altijd two-tone interieur

Daar zijn we echter snel klaar, want het interieur is altijd uitgevoerd in two-tone. Als je het exterieur in één kleur uitvoert kan je de interieurkleur vrij kiezen zonder meerprijs. Omdat wij al hebben gekozen voor two-tone met oranje, is het interieur dat automatisch ook.

Losse opties Volkswagen ID.Buzz

Dan zijn we alweer bij de losse opties. Zoals gezegd is bij de 1st echter al bijna alles standaard aangevinkt, dus we kiezen alleen nog voor het aanvullende Comfort-pakket à 680 euro. Dat geeft ons onder meer een uitneembare middenconsole voorin, een variabele laadvloer, stuurwiel- en voorstoelverwarming, geluiddempende en verwarmbare voorruit, verwarmbare ruitensproeiers en een extra USB-aansluiting achterin.

Daarmee laten we eigenlijk alleen de elektrisch uitklapbare trekhaak (980 euro) en de in zwart uitgevoerde bedieningselementen (gratis optie) links liggen. Zaken als het grotere touchscreen of de 360-gradencamera zijn vooralsnog dus voorbehouden aan de 1st Max.

Volkswagen ID.Buzz zelf samenstellen

De eindprijs van onze configuratie bedraagt 72.470 euro. Een flinke smak geld dus, maar wel nog altijd (net aan) voordeliger dan een standaard ID.Buzz 1st Max. Toch zouden wij nog even geduldig wachten op de beloofde voordeliger uitvoeringen. Of ga jij wel voor de 1st of 1st Max? Bekijk alles eens rustig in de configurator op www.volkswagen.nl. Daar vind je ook het volledige overzicht van prijzen en uitrustingen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.