Autovisie
Autovisie Nieuws 2 feb 2022
Leestijd: 4 minuten

Duik in de prijslijst: de nieuwe Alpine A110

Alpine heeft de A110 vernieuwd. Nou ja, een beetje dan. Toch is het een mooie aanleiding om weer eens in de prijslijst te duiken en met de configurator te spelen. Nu de vernieuwde Alpine A110 leverbaar is, gaan we dat dus maar eens doen.

De Alpine A110 kwam eind 2017 op de markt. Sindsdien kwamen er een aantal (al dan niet tijdelijke) uitvoeringen bij, maar eigenlijk is er in de tussentijd niets aan de auto zelf veranderd. Eind vorig jaar kwam daar verandering in en voerde Alpine een soort facelift door. Soort van, want echt ingrijpend kan je de wijzigingen niet noemen. Wel zijn er nu meerdere vaste uitvoeringsvarianten, waarvan de sterkste liefst 300 pk sterk is.

Alpine A110 in drie smaken

Sinds de facelift is de Alpine A110 leverbaar in drie uitvoeringen: de ‘gewone’ A110, de A110 GT en de A110 S. Die eerste is de Alpine zoals we die kenden. Daaraan is niet veel gewijzigd. Je krijgt nog steeds 185 kW (252 pk) en een 0-100-sprint in 4,5 seconden. De vanafprijs bedraagt 68.990 euro.

Dat is dus al niet mis, maar de nieuwe A110 GT schopt het tot liefst 221 kW (300 pk) en haalt in 4,2 seconden de 100 km/u. De vanafprijs bedraagt 79.090 euro. Vanaf 83.290 euro heb je de eveneens nieuwe A110 S. Die is voor een groot deel gelijk aan de GT, maar is nog meer op sportieve prestaties gericht. De sprinttijd is hetzelfde, maar de topsnelheid ligt met 260 km/u iets hoger. Met het optionele Pack Aero haalt hij zelfs de 275 km/u.

Wij houden wel van wat extra pk’s, maar omdat je die in Nederland helaas lang niet altijd ten volle kunt benutten, kiezen we voor onze configuratie voor de middenweg: de Alpine A110 GT.

Alpine-blauw

De Alpine A110 is net als zo’n beetje iedere andere auto leverbaar in zwart, wit of grijs, maar dat doet het design van de auto eigenlijk niet helemaal recht. Orange Feu (1.870 euro) staat hem wel erg goed, net als Bleu Abysse (860 euro), maar Bleu Alpine (1.870 euro) is natuurlijk de enige ‘juiste’ kleur voor een Alpine. De duurste kleur is trouwens Gris Tonnerre mat à 4.940 euro en ondanks dat dat een grijstint is, vinden we die toch ook niet verkeerd staan.

Atelier Alpine

Trouwens, als je de reguliere kleuren allemaal niets vindt, kan je ook eens kijken bij de Atelier Alpine-kleuren. Dan heb je keuze uit 22 historische Alpine-kleuren. Van de eerdere blauwtinten tot Rose Buyère, Vert Tilleul of Vert Normand. Of wat dacht je van stijlvol Beige Sable, of een knallende kleur als Vert Jardin of Jaune RDL? Iedere Atelier Alpine-kleur kost 4.940 euro en is gelimiteerd op 110 exemplaren. Als er wat voor je bij zit, moet je dus niet al te lang wachten.

Na een hoop getwijfel houden we het voor onze configuratie toch bij de ‘originele’ kleur Bleu Alpine.

Alpine A110 met légendarische velgen

Voor de GT-uitvoering zijn de 18-inch Légende-velgen standaard. De 17-inch Fuchs-velgen die standaard zijn voor de ‘gewone’ A110, kosten nu 1.040 euro. Fuchs-velgen in het zwart kosten 1.400 euro. Andere opties zijn nog de 18-inch Grand-Prix-velgen en de 18-inch Sérac-velgen, die beide een meerprijs hebben van 440 euro. De keuze is weer lastig, maar uiteindelijk vinden we de Légende-velgen het beste staan.

Alpine A110: het interieur

Laten we ook het interieur niet vergeten. Bruine lederen bekleding is standaard. Een gratis optie is zwart leder met zwarte stiksels, maar eveneens gratis is om de stiksels uit te laten voeren in blauw. Dan is het interieur nog steeds wel erg zwart, maar de bruine bekleding is niet zo onze smaak. Zwart leder met blauw stiksel wordt het dus.

Losse opties: aankleden maar!

Tot slot de losse opties. Een uitgebreid infotainment met Focal-audiosysteem is standaard, maar daar voegen we graag nog het Premium-audiosysteem (620 euro) en de Alpine Telemetrics-functies (310 euro) aan toe. Op gebied van comfort is al een hoop standaard, maar dat breiden we toch nog graag verder uit met stoelverwarming (420 euro) en praktische opbergmogelijkheden achter de stoelen (520 euro).

Bij de categorieën ‘Driving’ en Techniek en veiligheid is alles al standaard aangevinkt, dus we kunnen gauw door naar de personalisatie. Het dak in Carbon à 2.470 euro hoeft van ons niet zo, maar de donkere koplampbehuizing (150 euro) en Alpine-logo’s op de voorspatborden (120 euro) vinken we wel aan. In het interieur gaan we voor het Microfibre-pakket (stuur, hemelbekleding, zonnekleppen, à 1.670 euro), luxe vloermatten (130 euro), sportpedalen in aluminium (150 euro) en een blauw Alpine-logo op het stuur (90 euro).

Alpine A110 zelf samenstellen

Het eindresultaat is een goed aangeklede Alpine A110 GT met een prijskaartje van 83.460 euro. Daarmee valt de totale meerprijs van alle aangevinkte opties met 4.370 euro nog wel mee, zeker op de totaalprijs van de auto.

Hoe zou jij de Alpine A110 samenstellen? Leef je uit in de configurator van Alpine. De Alpine A110 in het echt bekijken kan bij een van de twee Alpine Centres in ons land: Stam (Soestdijk) en Munsterhuis (Hengelo).

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.