Autovisie
Autovisie Nieuws 7 jun 2023
Leestijd: 5 minuten

Duik in de prijslijst: de BMW XM – lekker fout?

BMW viert het 50-jarig bestaan van BMW M GmbH op bijzondere wijze: met de extreme BMW XM. Een enorme performance-SUV. We nemen een duik in de prijslijst en stellen er een samen.

BMW M GmbH is jarig. Het bestond in 2022 precies 50 jaar en dat werd groots gevierd. Zo mocht BMW M voor het eerst sinds de legendarisch geworden M1 weer een volledig eigen model ontwikkelen. Dat werd geen moderne M1, maar wel iets dat misschien wel net zo spraakmakend is. Zie hier de BMW XM. Een grote performance-SUV die dus uitsluitend leverbaar is als M-model. We hebben er al meer dan genoeg over geschreven en konden er ook al mee rijden. Nu gaan we er een samenstellen. Oh ja, over die naam, daar heeft Citroën opmerkelijk genoeg geen bezwaar tegen.

BMW XM in twee smaken

De BMW XM is vooralsnog leverbaar in twee smaken, beide plug-in hybrides met de 4,4-liter V8 als basis, een achttrapsautomaat en M xDrive-vierwielaandrijving.

De ‘standaardversie’ beschikt over 480 kW (653 pk) en 800 Nm. Genoeg om in 4,5 seconden de 100 km/u te bereiken en door te stomen naar de standaard afgeregelde topsnelheid van 250 km/u. Dankzij de plug-in hybridetechniek blijft het gemiddelde verbruik beperkt tot 1,5 l/100 km, met een CO2-emissie van 33 g/km. Dat houdt de bpm binnen de perken. Voor die waarden moet je de XM natuurlijk wel braaf opladen, maar dat wil je ook om het volle vermogen te kunnen benutten. Als je rustig aan doet, kan je ruim 80 km volledig elektrisch rijden.

Stel dat je nog niet onder de indruk bent van deze cijfers, dan heeft BMW M ook de BMW XM Label Red voor je in de aanbieding. Die schopt het tot een verbijsterende 550 kW (748 pk) en 1.000 Nm. Dan zit je al na 3,8 seconden op de 100 km/u en gaat de auto (optioneel) door tot 290 km/u. Desondanks verschilt het gemiddelde verbruik niet veel van dat van de ‘standaard’ XM. Nou ja, de officiële WLTP-cijfers dan.

BMW XM prijzen

Een koopje is de bijzondere BMW XM natuurlijk niet. De prijslijst begint bij 177.825 euro voor de ‘standaardversie’ en 204.155 euro voor de Label Red. Niet te lang twijfelen over je keuze, want de oplage van die laatste is beperkt tot 500 exemplaren. Oh ja, voor de wegenbelasting mag je een extra spaarpotje aanleggen, want het gevaarte weegt minimaal 2.687 kg (kentekengewicht)…

Standaarduitrusting

Natuurlijk ontbreekt het je aan boord van de BMW XM aan niets. Enkele highlights: verlichte BMW Iconic Glow-nierengrille, soft-close-portieren, Adaptief M Onderstel Professional, meesturende achterwielen, M Sportremsysteem, M Sportuitlaatsysteem, al het nieuwe Operating System 8.5 (met Curved Display natuurlijk), Harman Kardon Surround Sound System en zelfs temperatuur geregelde bekerhouders. Speciale aankleding is er ook, in de vorm van koolstofvezel interieurlijsten en “sculpturale hemelbekleding in 3D prismastructuur Alcantara met Ambiance verlichting”.

De BMW XM koop je toch wel vooral om een statement te maken. Daarom slaan we het ‘basismodel’ over en gaan we voor de Label Red. Extra exclusief. Als M-model zijn er geen verdere modelvarianten, zoals een xLine.

Exterieuraankleding

Dan komen we bij de exterieuraankleding van de BMW XM. De standaard carrosseriekleur is M Brooklyn Grau. Wil je een andere kleur, dan moet je winkelen bij BMW Individual. Daarvoor kom je in de afzonderlijke BMW Individual-configurator, maar tijdens ons ‘bezoek’ heeft die storing… Nou ja, het standaard niet-metallic grijs staat hem ook goed. Opvallend en ingetogen tegelijk.

Voor de wielen is er keuze uit vijf varianten, met drie basisdesigns. Standaard zijn 21-inch lichtmetalen velgen, met 22-inch en 23-inch velgen als alternatieven. De prijzen variëren van 1.879 tot  3.267 euro. Onze keuze valt op de M Dubbelspaakstyling 922M in zwart met rode accenten. Dan kiezen wij er ook gelijk de variant met sportbanden bij. Dat brengt de meerprijs op 2.999 euro.

Interieuraankleding

Hier zijn we snel klaar. Normaal gesproken biedt BMW allerlei mogelijkheden, maar de BMW XM Label Red is alleen leverbaar met een zwart lederen BMW Individual-interieur met rode accenten en koolstofvezel elementen. Ziet er goed uit. Met meer keuzemogelijkheden waren we waarschijnlijk alsnog wel op dit interieur gekomen.

Pakketten en opties

Voor 2.795 euro vinken we graag het M Driver’s Pack aan. Normaal gesproken brengt dat de topsnelheid van een BMW M-model op 270 km/u, maar de BMW XM Label Red gaat zoals gezegd zelfs door tot 290 km/u. Het M Driver’s Pack is ook het enige pakket dat eventueel gekozen kan worden.

Losse opties zijn er wel genoeg. Zo kiezen wij de verwarmde voorstoelen en de rode remklauwen, beide opties zonder meerprijs. Hoewel de BMW XM is bedoeld als een statement, vinden we die dikke rode sierlijst op de flank toch wel erg in het oog springen. Voor 321 euro vinken we dus de M hoogglans Shadow Line aan, met hoogglans zwarte exterieuraccenten. Vanwege de Active Cruise Control met Stop & Go-functie willen we ook graag Driving Assistant Professional (2.829 euro). Ook het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound-systeem à 4.750 euro wordt aangevinkt. De overige lijst aan losse opties behoort allemaal al tot de standaarduitrusting.

Voor 1.598 of 2.040 euro kan je de BMW XM nog bestellen inclusief laadpunt (wallbox) bij je thuis, inclusief installatie. Verder zijn er nog wat accessoires en winterwielsets.

De nieuwe BMW XM zelf samenstellen

Uiteindelijk staat op het prijskaartje van de door ons samengestelde BMW XM Label Red een bedrag van 217.940 euro. Dat is nogal wat, maar dan heb je in meerdere opzichten wel iets bijzonders op de oprit staan. Zie jij de BMW XM wel zitten? Of ben je gewoon benieuwd welke mogelijkheden er nog meer zijn? Bekijk dan de configurator op www.bmw.nl.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.