Je hebt de laatste jaren flink gespaard en kan op het moment 60 mille besteden aan een kakelvers speeltje. Geen voertuig die je op elke straathoek ziet. Nee, het moet iets unieks zijn. Wat koop je dan? En nog veel belangrijker: wat is er allemaal te koop voor ongeveer 60.000 euro? We zetten na een duik in de prijslijst vijf opties op een rij.

Morgan 3 Wheeler

De Morgan 3 Wheeler blijft heerlijk speelgoed en rijdt verrassend lekker. Daarnaast is de tweezitter ook best comfortabel, als je de rijwind op je gezicht niet meetelt tenminste. In het kort even de specs: een gewicht van 520 kilogram, een 2,0-liter V-twin S&S-motor met 86 pk, een top van 185 km/h en een 0-100-tijd van 6 seconden. En dan nog de looks: een echt hebbeding. Je hebt hem vanaf 63.500 euro.

Morgan 3 Wheeler 1
Morgan 3 Wheeler
Morgan 3 Wheeler 5
Morgan 3 Wheeler
Morgan 3 Wheeler 4
Morgan 3 Wheeler
Morgan 3 Wheeler 3
Morgan 3 Wheeler
Morgan 3 Wheeler 2
Morgan 3 Wheeler

Toyota GT86

Jazeker, ook voor een Toyota GT86 betaal je tegenwoordig een kleine 60.000 euro. Het is ongekend hoe hard de prijs van deze sportcoupé door belastingregels en wijziging van emissiemeetmethodes is opgelopen. Je kocht hem tijdens de marktintroductie voor net iets minder dan 50.000 euro. Tegenwoordig betaal je voor de leukste variant – dus met handbak - 62.225 euro, alweer 12 mille meer. De versie met automaat heb je vanaf 57.850 euro. Een goedkoper alternatief is het broertje van de GT86: De Subaru BRZ is er nog steeds vanaf 53.495 euro.

Toyota GT86 1
Toyota GT86
Toyota GT86 5
Toyota GT86
Toyota GT86 4
Toyota GT86
Toyota GT86 3
Toyota GT86
Toyota GT86 2
Toyota GT86

Lotus Elise Sport 220

Een gelijmd en lichtgewicht aluminium chassis, een sensationele wegligging en een krachtige 1,8-liter Toyota-motor zijn kenmerken van de Lotus Elise Sport 220. Met een vanafprijs van ongeveer 60.000 euro bereikbaarder dan je denkt en een origineel alternatief voor auto’s als de Alpine A110, Alfa Romeo 4C en Porsche 718 Cayman. Met wat opties loopt de prijs overigens hard op. Een kleine 75.000 euro is geen uitzondering.

Lotus Elise Sport 220 1
Lotus Elise Sport 220
Lotus Elise Sport 220 2
Lotus Elise Sport 220
Lotus Elise Sport 220 3
Lotus Elise Sport 220
Lotus Elise Sport 220 4
Lotus Elise Sport 220
Lotus Elise Sport 220 5
Lotus Elise Sport 220

Alpine A110 Pure

We noemden hem al even in bovenstaand Lotus-verhaal: de Alpine A110. Deze Fransoos heeft net als de Lotus een aluminium chassis en een heerlijk stuurgedrag. Het karakter is echter totaal verschillend. De Lotus is meer analoog, de Alpine geeft meer een Playstation-gevoel. Alles gaat veel makkelijker. Met een 1,8-liter viercilinder met 252 pk en 320 Nm gekoppeld aan een zeventraps DCT-automaat sprint de Alpine A110 in 4,5 seconden naar 100 km/h. Voor 64.300 euro heb je de A110 Pure. De Légende – met meer luxe – kost alweer 68.100 euro.

Alpine A110 2
Alpine A110
Alpine A110 1
Alpine A110
Alpine A110 4
Alpine A110
Alpine A110 5
Alpine A110
Alpine A110 3
Alpine A110

Caterham Seven 485

Nog altijd te onbekend is het Britse merk Caterham. Al jaren leveren ze de Seven: een tweezitter waarin je realiseert hoe autorijden hoort te voelen. Eerlijk, puur en opzwepend. Een groot feest. In Nederland zijn er twee versies te koop: de Seven 275 met 137 pk en de Seven 485 met dik 210 pk. De Seven 275 heb je vanaf ongeveer 45.000 euro. De Caterham Seven 485 begint bij ongeveer 60 mille. Wordt vaak vergeten: een Caterham is leverbaar met twee verschillende chassis’: een Series 3 chassis (standaard, meest smalle en stijve variant) en het SV-chassis. Laatstgenoemde is ongeveer 8 centimeter breder en biedt dus meer interieurruimte. Je moet wel geduld hebben als je een auto koopt: de levertijd bedraagt op het moment van schrijven 1,5 jaar.

Caterham Seven 485S 1
Caterham Seven 485S
Caterham Seven 485S 2
Caterham Seven 485S
Caterham Seven 485S 3
Caterham Seven 485S
Caterham Seven 485S 4
Caterham Seven 485S
Caterham Seven 485S 5
Caterham Seven 485S