Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 27 sep 2020

Drie moderne versies van klassieke campers

Klassieke campers als de Citroën HY en de vroegere Volkswagen California zijn echte culthelden. Naast hun charme bieden ze echter weinig comfort en zijn ze vaak minder betrouwbaar dan nieuwe campers. Wil je wel de vintage looks maar niet de vintage lasten, denk dan eens aan deze moderne klassiekers.

Een klassieke styling mengen met moderne techniek: dat recept slaat de laatste jaren enorm aan. Niet alleen op sportauto’s van Alpine, Singer en Cyan, maar ook op campers!

1. Citroën HY

De o zo charmante HY van Citroën rolde tot 1982 uit de fabriek. De karakteristieke golfplaatcarrosserie en de befaamde neus met Citroën-logo maken de HY tot een rijdende charmeur. Voor de mensen die nog steeds van de Franse charme willen genieten maar wel een betrouwbaar busje willen, biedt FC Automobili de oplossing. Twee ontwerpers van het bedrijf hebben namelijk een een bodykit ontwikkeld voor een moderne Citroën Jumper (camper). Die bodykit heeft veel eigenschappen van de karakteristieke HY.

Onder de schattige snuit

Onderhuids is het dus een gewone Jumper met een 161 pk BlueHDI-dieselmotor. De camper zit boordevol systemen als ABS, ESP en een heuse bergassisten. Ook een infotainment en navigatie ontbreken niet. Het ledig gewicht inclusief ombouw bedraagt 2865 kilo en met een afmeting van 5414 bij (lengte) 2050 (breedte) bij 3100 (hoogte) millimeter is het toch een flinke camperbus.

Citroën Type H WildCamp camper
Citroën Type H WildCamp

Ruimte genoeg

Ook kom je in deze moderne HY niets tekort op het gebied van voorzieningen. De Citroën heeft een slaapgedeelte voor twee personen, een spoelbak, een waterkan en een koelkast met vriesvak. Daarnaast is er ook nog een badkamer aanwezig in de charmante Jumper. Er is ruimte voor vier passagiers, waarvan twee plekken als bankje worden gebruikt. De andere twee stoelen staan in de cabine en kunnen volledig worden omgedraaid.

Citroën Type H WildCamp camper
Citroën Type H WildCamp

Charme heeft z’n prijs

Ben je een echte Citrofiel en kan je deze kans niet aan je voorbij laten gaan, dan moet je wel wat meer neerleggen dan voor de originele HY. Voor het totaalpakket ben je bijna 70 mille kwijt, exclusief bpm. Heb je al een Jumper (camper) voor de deur staan? Dan kun je voor dik 27 mille een ombouw laten monteren.

2. UAZ Bukhanka

Het ontwerp van de UAZ Bukhanka dateert uit 1958 en is tot de dag van vandaag nauwelijks veranderd. Bukhanka – of in het Russisch ‘буханка‘ – betekent brood, en zo kun je de vorm van het karakteristieke busje ook het best beschrijven.

campers : 4x4 busjes UAZ
Deze Bukhanka zit vol opties. Je kunt ook een standaardversie bestellen.

Echt comfortabel is de UAZ Bukhanka niet. Dat concludeerden we toen we met het busje op pad gingen. De stoelen zijn niet al te best en de besturing beschreven we als net zo vaag als Poetin en consorten: “het doet het wel, maar hoe?” Door de starre assen met bladveren stuiter je over de weg en moet je zelfs op rechte stukken flink sturen.

Een echte overlever

De Bukhanka is wel een oerdegelijke bus met serieuze terreincapaciteit. Met de sterke 2,7-liter viercilinder benzinemotor, goede bodemvrijheid en vierwielaandrijving zijn er maar weinig plekken waar je met de Bukhanka niet kan komen. Houd je van avontuur en ben je gek op die waanzinnige retro-look, dan ben je bij zo’n Bukhanka aan het juiste adres.

Bouwkwaliteit

Je kunt de Bukhanka kopen als kale bus en er zelf een camper van maken. Wil je een kant en klare Bukhanka-camper, dan kun je deze voor 36 mille bij de UAZ-importeur kopen. Voor dit geld heb je een oerdegelijke camper, maar wel met Russische bouwkwaliteit. De afwerking van de bus is niet altijd even gerafineerd. Zo heeft de importeur ons laten weten dat onderdelen soms opnieuw gepoedercoat moeten worden en dat lasnaden altijd nacontrole nodig hebben.

3. Volkswagen California

Denk je aan campers, dan denk je aan de Volkswagen T1 Westfalia. In 2004 besloot volkswagen de productie van haar campers in eigen hand te nemen. Sindsdien kreeg de camper de naam California. Hoewel het hedendaagse design de charme van die cultheld uit de jaren ’60 een beetje is verloren, is de essentie van de camper hetzelfde gebleven. Men neme een Volkswagen Transporter en bouwt deze om naar een camper; het is een simpele formule die ook in 2020 nog werkt.

Volkswagen California T6.1 camper
Volkswagen California T6.1

Duits comfort

De Volkswagen California T6.1 is de facelift van de versie die wij uitvoerig getest hebben. Zijn kracht haalt hij uit een 90, 110, 150 of 199 pk sterke tweeliter TDI met optionele vierwielaandrijving waarmee je makkelijk heel Europa doorkruist. Het comfortabele onderstel heeft een strakke wegligging en is met een is met een DSG de ideale cruiser.

Comfort heeft een prijs

Echter komen al deze mooie specificaties in een echt volkswagen busje wel met een prijs. De T6.1 California begint bij 63.895 euro voor een 110 pk handbak met vijf verzetten. Kies je voor goed uitgeruste ‘Ocean’ met een 150 pk automaat, dan ben je meer dan 80 mille kwijt. Wil je je camper camper helemaal aankleden dan ga je makkelijk over de ton. Maar het moet gezegd, de complete ombouw steekt gevoelsmatig in elkaar als een tank. De constructie is voor het grootste deel opgetrokken uit lichtgewicht aluminium. Tot in het laatste detail is het interieur doordacht uitgevoerd. Het keukentje, de uitklapbare tafel, het bankbed en natuurlijk een automatisch uitklapbare ‘slaapzolder’, het klopt allemaal. Mede dankzij die doordachtheid is de restwaarde van een California zelfs na vele jaren nog absurd hoog. Met andere woorden: je betaalt veel, maar rijdt eigenlijk goedkoop.