Niet zozeer letterlijk, maar wel figuurlijk en dan met name voor de reputatie van een auto of merk. Dit keer Maybach versus Rolls-Royce, dat het Britse adelmerk afgetekend heeft gewonnen.

 

Achter schermen is dit een strijd tussen Mercedes-Benz en BMW. Mercedes lanceert in 1997 een studiemodel op de Tokyo Motor Show met de merknaam Maybach op het koetswerk. Dat was het eerste levensteken van het ooit zo prestigieuze automerk en bouwer van motoren voor zeppelins, sinds het toenmalige Daimler-Benz Maybach in 1960 opkocht. Het ultraluxe model is gebaseerd op de Mercedes-Benz S-Klasse en dat blijkt achteraf een kapitale fout. Die negatieve connotatie weten de Maybachs niet meer kwijt te raken.

BMW antwoordt in 1998 door de rechten van het merk Rolls-Royce te bemachtigen. Daarna blijft het enkele jaren stil, maar achter de schermen staan er twee limousines op het vuur met prijzen van minimaal 500.000 euro. Pure prestigeprojecten.

"Maybach heeft namelijk nooit de zweem van een te dure, veredelde S-Klasse van zich af kunnen schudden."

 

Klauwhamer

Na de millenniumwisseling barst het dodelijke duel los. Maybach brengt in 2002 de modellen 57 en 62 op de markt met als (zichtbare) basis de toenmalige S-Klasse. Een jaar later start BMW de sloop van Maybach met als chique klauwhamer de Rolls-Royce Phantom. Een op zichzelf staand model dat overtuigt als geloofwaardige Rolls met unieke techniek en een vorstelijke uitstraling. Dat is de kern van het succes.

Maybach heeft namelijk nooit de zweem van een te dure, veredelde S-Klasse van zich af kunnen schudden. Ondanks goede rij-eigenschappen, uitmuntende prestaties en exquise materialen als natuursteen. Zelfs een reeks speciale edities met onder meer de 62S, de Zeppelin-versies en de zeer exclusieve 62 Landaulet kunnen het tij niet keren.

In 2013 gaat de stekker uit Maybach en de verkoopteller is dan amper de 2000 gepasseerd. Zuur voor Mercedes, dat eind vorig jaar zijn verlies eigenlijk openlijk erkent door een segment lager de Mercedes-Maybach S-Klasse te voeren. U raadt het al, een extra chique uitvoering van de S-Klasse. In het BMW-hoofdkwartier in München zal er om gegniffeld worden, want nu hebben ze het limorijk alleen en zien ze de aantallen van de Phantom dagelijks gestaag richting 10.000 stuks klimmen.