Dit is het interieur van de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2F20C0324_028.jpg)
Over een maand presenteert Mercedes-Benz de volledig nieuwe S-Klasse. Vandaag laat het alvast het interieur van de luxe sedan zien.
Het meest in het oog springende detail van het nieuwe interieur is het grote, centrale en verticaal geplaatste aanraakscherm. Volgens het ontwerpteam is een verticaal geplaatst scherm veel praktischer dan een horizontaal geplaatst exemplaar. “Als je alleen al naar de navigatiefunctie kijkt, zie je dat je meer informatie wenst in de lengterichting dan in de breedte. Je kijkt vooruit in plaats van wat er naast je gebeurt. Een verticaal scherm is dan logischer”, zo liet Gorden Wagener, designbaas van Mercedes-Benz, eerder dit jaar al weten.
Minder knoppen
Toen moesten we het nog doen met beelden van de conceptversie van de S-Klasse. Vandaag zien we het nieuwe interieur van de productieversie van Mercedes’ vlaggenschip in vol ornaat. De fabrikant zegt daarvoor geïnspireerd te zijn door architectuur, mode en luxe yachten. In totaal bevat het nieuwe interieur 27 minder fysieke knoppen dan het voorgaande model. Veel functies worden dus bediend via het centrale aanraakscherm. Uiteraard kunnen verschillende functies ook worden bediend door middel van gebaren of spraakbediening. Het controleren van bijvoorbeeld de verlichting gaat echter nog wel via fysieke knoppen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2F20C0324_019.jpg)
Ook bevat de nieuwe S-Klasse zogenaamde Energizing-programma’s om de bestuurder zo fit mogelijk te houden, zowel mentaal als fysiek. Denk daarbij aan interieurfilters die pollen, fijnstoffen en geuren buiten de auto houden. In sommige markten zal de filter ook de luchtkwaliteit in een gebied aan kunnen geven. Verschillende massageprogramma’s houden de inzittenden fysiek zo fit mogelijk.
Anticiperen
Om de bestuurder het zo makkelijk mogelijk te maken, kan het interieur van de S-Klasse ook anticiperen op bepaalde verkeerssituaties. Verschillende camera’s en sensoren houden de bestuurder in de gaten en passen interieurfuncties aan op de situatie. Zo kunnen de stoelen en spiegels automatisch door de auto worden aangepast om een zo goed mogelijke zitpositie te bieden. Kijkt de bestuurder over zijn schouder naar achter, dan zal de auto de zonneschermen in het raam automatisch openen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2F20C0324_022.jpg)
De fabrikant voegt er echter aan toe dat in de eigenaar van de auto in meest belangrijke markten voor de S-Klasse (de VS en China) voornamelijk achterin zal zitten. Daarom is het interieur van de S-Klasse ook ontworpen met de eigenaar van de auto in het achterhoofd, zo stelt de fabrikant. De passagiers op de tweede zitrij hebben bijvoorbeeld toegang tot alle functies van het infotainmentsysteem, via maximaal drie aanraakschermen.
Première Mercedes-Benz S-Klasse
De wereldpremière van de Mercedes-Benz S-Klasse staat gepland van volgende maand. Ook verwachten we dit jaar nog de volledig elektrische versie van het vlaggenschip te zien: de EQS. Die auto toonde de Duitse fabrikant vorig jaar tijdens de IAA in Frankfurt, maar toen ging het nog om een prototype. De EQS staat overigens wel ver van de nieuwe S-Klasse af. Zo wordt de EQS op een ander platform gebouwd en krijgt de elektro-auto een heel ander koetswerk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland
-
Gaat lekker daar in Duitsland! Nu ook ontslagen bij Porsche
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Fusie met Honda mislukt, Nissan schrapt nu duizenden banen
-
Onderhoud aan je auto is straks wellicht niet meer te betalen
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze 58.995 euro kostende Chinees moet jou uit een BMW i5 houden
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
‘Automobilisten ontkennen steeds vaker schuld bij kleine aanrijding’
-
Duik in de prijslijst: de Ford Puma Gen-E