Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Jeep Grand Cherokee
Autovisie test niet alleen elektrische auto’s op hun actieradius en verbruik, ook bij benzine en hybride auto’s meten we wat ze in praktijk verbruiken. Ditmaal testen we hoe zuinig de nieuwe Jeep Grand Cherokee is.
Het verschil tussen de fabrieksopgave en het daadwerkelijke verbruik is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde verbruik in de praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoe zuinig de auto echt is.
De nieuwe Jeep Grand Cherokee
In het grijze circuit is de Jeep Grand Cherokee nooit helemaal weggeweest. Grijs geïmporteerd op grijs kenteken was het een buitenkansje om een leuke bedrijfswagen te rijden met naar wens zelfs een 707 pk supercharged-V8 om de gemoederen bezig te houden. Voor de nieuwste generatie, die in de VS al sinds 2021 op de markt is, is echter een plug-in hybride-aandrijflijn ontwikkeld, waarvan de lage papieren uitstoot ‘m eindelijk ook aantrekkelijk maakt om ‘m mét een achterbank en bijbehorende portieren te registreren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2FGran-Cherokee-vs-X5-46-van-134.jpg)
Met een 17,3 kWh-accupakket, een volwaardig vierwielaandrijvingssysteem met lage gearing en alle denkbare comfortvoorzieningen aan boord, is het geen wonder dat de Jeep Grand Cherokee leeg bijna 2,5 ton weegt. De consequentie is evengoed dat de 145 pk en 245 Nm sterke elektromotor er een hele kluif aan heeft om de auto in z’n uppie vooruit te krijgen. Rustig voorttokkelen in de stad lukt prima, maar wanneer er ook maar een beetje vermogen wordt gevraagd, moet de 272 pk viercilinder turbo bijspringen. Hoewel die krachtig genoeg is, komt hij qua geluid en vibraties niet bijzonder geraffineerd over.
Het verbruik en de actieradius
Van de beloofde 48 kilometer elektrische actieradius van de Jeep Grand Cherokee blijft in de praktijk gemiddeld zo’n 40 over, waarna het verbruik op een gemengde rit uitkomt op 9,4 liter per 100 kilometer. Zelfs met braaf stekkeren is het daarom niet makkelijk om het totale gemiddelde onder de 1 op 15 te krijgen, wanneer er regelmatig ritten langer dan een kilometer of 80 worden gemaakt.
Duik in de prijslijst: de Jeep Grand Cherokee 4xe Plug-in Hybrid
Lees ook:
Ook interessant
-
Cybertruck flopt, dus vindt Tesla manier om verkoopcijfers kunstmatig op te krikken
-
Illegaal? Porsche draait kilometerstand van 20 jaar oude Carrera GT terug naar 0
-
Autovisie Supertest 2025: op zoek naar dé stuurmansauto van het jaar
-
Angst om te fileparkeren? Dat is vanaf nu verleden tijd
-
Ruim 700 pk, natte weg en weinig verstand blijkt slechte combinatie: ‘Wat een idioot’
-
Tesla moet stoppen met misleidende claims, anders mag het geen auto’s meer verkopen
-
Boetes twee keer zo duur in minder dan 10 jaar: dit zijn de hardst gestegen bekeuringen
-
Douane pakt 41-jarige man op die voor bijna 19 miljoen euro aan auto’s naar Rusland verscheepte
-
MG neemt goedkope elektrische auto met superaccu nu in productie: wat betekent de tegenstrijdige term liquid-Solid State?
-
Nu al meer mensen gepakt voor rijden onder invloed dan in heel 2024: deze gemeentes vallen negatief op
-
Waarom houden automobilisten ineens veel ruimte over bij een verkeerslicht? CBR legt uit hoe het wel moet
-
Deze luxe offroader willen we! Om iedere dag óver de file heen naar het werk te rijden
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2FStijn-Kuster1703-e1720450327879.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2FGran-Cherokee-vs-X5-26-van-134.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2FGran-Cherokee-vs-X5-28-van-134.jpg)