Dit is de elektrische Volkswagen Passat die volgend jaar verschijnt
![Volkswagen ID. Aero Passat](https://img.autovisie.nl/images/3B0_sPIFV_2HlZ0IR6NxFZ_tJY8=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FDB2022AU00364_large.jpg)
In Wolfsburg presenteert men vandaag een nieuw ID.-model, die je als elektrische variant van de Volkswagen Passat kunt zien. De ID. Aero, zoals het model heet, rolt vanaf 2023 uit de Europese productiefaciliteiten.
Het gaat hier nog om een concept car, maar reken erop dat de auto zo goed als productierijp is. Waarschijnlijk wijzigt Volkswagen het model enkel nog op detailniveau: de proporties, afmetingen en het silhouet zien er zo goed als klaar uit.
![](https://img.autovisie.nl/images/yPUTX3c73afQ6ToTwdSpCjvzI1s=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FDB2022AU00362_large.jpg)
Bijna vijf meter lang
Interessant zijn nu vooral de cijfers die Volkswagen aan het model hangt. De wagenlengte bedraagt volgens de autobouwer net geen vijf meter en daarmee lijkt deze ID. Aero langer dan een Passat sedan, want die meet net geen 4,8 meter in de lengte. Volkswagen spreekt verder van “een korte overhang en lange wielbasis”, maar meer cijfers noemt het nu nog niet.
![](https://img.autovisie.nl/images/tGxRzuFU8SomfLhVJEZZt_j_lQM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FDB2022AU00358_large.jpg)
De ID. Aero wordt – net als alle andere ID.-modellen – gebouwd op het modulaire MEB-platform. Tussen de assen ligt daarom een accupakket met een netto capaciteit van 77 kWh, en dat is een getal dat we uiteraard van de ID.3, ID.4 en ID.5 kennen. Maar omdat deze ID. Aero zeer gestroomlijnd is, komt-ie een stuk verder dan de genoemde auto’s. Door een Cw-waarde van 0,23 (net zo gestroomlijnd als de Tesla Model 3) komt deze elektrische Passat 620 kilometer ver volgens WLTP.
![](https://img.autovisie.nl/images/SWm90RzZz_4JGgWeMGAYLTZWm2A=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FDB2022AU00360_large.jpg)
Deurgrepen
Stuk voor stuk zaken die zo goed als niet zullen verschillen op het productiemodel. Uiterlijke aanpassingen zullen waarschijnlijk nog wel gedaan worden. Denk aan de grote wielen, die nu 22-inch meten. Ook zijn de deurgrepen op deze elektrische Volkswagen Passat nu vervangen door verlichte touch pads, om de luchtweerstand te verminderen. De kans is groot dat Volkswagen de bekende en verzonken deurgrepen van de ID.4 ook op deze ID. Aero monteert.
![](https://img.autovisie.nl/images/C1Ey1hKJFzM9Rh-NHb3tDRT7RRM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FDB2022AU00363_large.jpg)
Deze ID. Aero moet in eerste instantie onderdeel gaan uitmaken van Volkswagens elektrische offensief in China. Het model moet daar eind 2023 al in de verkoop gaan. Europa volgt iets later. Volkswagen meldt nu dat het volgend jaar in Emden begint met de productie van het model. Daar zal straks niet alleen deze sedan, maar straks ook een stationwagon-variant van deze ID. Aero gebouwd worden.
![](https://img.autovisie.nl/images/q0QMBPxPdT-re1AeIpLjon_Ogy8=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FDB2022AU00359_large.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?