Deze Japanse tempel op wielen staat te koop in Nederland. Maar wat is het?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2F12-6.jpg)
Dat dit een Cadillac Fleetwood uit de jaren negentig is, zien de meeste Autovisie-lezers nog wel. Maar dat begint de verwarring. Want waarom staat er een Japanse tempel achterop? Wij gaan het je uitleggen.
Deze oudere Cadillac wordt geveild door BVA Auctions. Op het moment van schrijven staat het hoogste bod op 3000 euro. De auto is een zogeheten miyagata, een traditionele Japanse rouwauto met een opbouw die lijkt op een boeddhistische tempel of een shinto-altaar. Hoe de opbouw eruit ziet, verschilt per regio. Sommige zijn uitbundig versierd, andere wat ingetogener.
De Japanse tempel moet loodzwaar zijn
Dit exemplaar zouden wij als uitbundig willen bestempelen, met zijn gedetailleerde houtsnijwerk en vele koperen details. De tempel rust achterop de Fleetwood en moet loodzwaar zijn (de Caddy hangt behoorlijk in de kont).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2F12-3.jpg)
Opvallend is dat de achterportieren nog steeds open kunnen, maar in de lengterichting doormidden zijn gezaagd. De ramenstijlen zijn weg, alleen het onderste deel van de deur is er nog.
Cadillac Fleetwood met atmosferische V8
Volgens de verkoper zitten er twee beschermhoezen voor de opbouw bij de auto: eentje van plastic en eentje van canvas. Op de teller van de Fleetwood staat bijna 75.500 kilometer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2F12-45.jpg)
Het stuur zit links, wat op zich best opmerkelijk is, want in Japan wordt ‘aan de verkeerde kant’ gereden: links. Voorin de Cadillac ligt een atmosferische V8, die is gekoppeld aan een lome viertraps automaat.
Zonder opbouw al 2100 kilogram wagengewicht
Denk nou niet dat het vlot optrekken is met de miyagata. De Cadillac Fleetwood is tussen 1993 en 1996 geleverd met een 5,7-liter achtcilinder met naar keuze 185 pk of 260 pk. Zonder de houten opbouw woog de Amerikaanse luxelimousine al 2100 kilogram, dus ook nieuw was hij niet vooruit te branden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2F12.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze grote premium-SUV’s met V8 zijn als occasion best betaalbaar
-
De allersnelste Cadillac ooit komt misschien naar Nederland
-
Absolute held heeft van Cadillac CTS Coupé een pick-up gemaakt
-
Deze vijf powersedans zijn als occasion relatief betaalbaar
-
Op zoek naar snelle kilometervreter? Check deze vijf occasions
-
Waarom deze Ferrari 550 Maranello uit 2001 een parachute heeft
-
Pas op, Jan Akkerman en Thijs van Leer! Dit is de eerste focusflitser
-
Hoe (adaptieve) cruise control de kans op een ongeluk vergroot
-
Koop deze Cybertruck-grafkist! Optioneel met Full Self-Burying
-
Volvo EX30 duizenden euro’s goedkoper en nieuwe ‘offroadversie’
-
Efficiëntie van elektromotor is al 97 procent, maar Audi wil meer
-
‘Notoire alcomobilisten moeten alcoholslot in de auto krijgen’