Voor eigenwijs Subaru is design ondergeschikt
![](https://img.autovisie.nl/images/qtU86eLvbIPUeo2EKMsD48fW6eM=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FSubaru-Impreza-concept.jpg)
Met zijn boxermotoren en permanente vierwielaandrijving is Subaru altijd al een behoorlijk eigenwijs merk geweest. Ook qua design kun je niet zeggen dat ze anderen kopiëren, maar ze leken de afgelopen jaren behoorlijk zoekende naar een eigen gezicht. Maar vanaf nu houdt het Japanse merk volgens Lorenz Bittner, hoofd van de Europese designafdeling, vast aan een herkenbare styling voor alle nieuwe modellen.
“Op de komende modellen zal de hexagonale grill en de c-vormige dagrijverlichting terugkomen”, vertelt Bittner. Dat gezicht zagen we voor het eerst ook al op de Levorg en de Subaru Impreza concept car. Voor veel liefhebbers van de veelbelovende Impreza concept bleek toch weer dat Subaru het design voor de productieversies behoorlijk afzwakt. “Voor ons is design niet het belangrijkste doel. Onze auto’s moeten vooral functioneel zijn en bijvoorbeeld een goed zicht rondom bieden. De afgelopen tijd komen we wel steeds dichter bij het design van een concept omdat nieuwe technieken meer mogelijk maken.”
Klein teams
Bittner wordt er naar eigen zeggen niet jaloers van dat andere merken soms wel concept cars vrijwel ongewijzigd op de weg brengen. “We maken deze concept cars met een klein team in een erg korte tijd. Het is puur een imago overbrengen zonder dat we ons zorgen hoeven te maken over praktische toepassingen. De Duitse merken doen eigenlijk hetzelfde: ze maken hele geavanceerde concept cars of productieversies. Designers moeten gewoon de ruimte krijgen om aan te voelen wat mogelijk is, niet alles hoeft in productie genomen te worden. Neem bijvoorbeeld de Audi TT, Piëch wilde het design ongewijzigd op de wegbrengen, met alle problemen die volgden.”
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?