Voor eigenwijs Subaru is design ondergeschikt
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FSubaru-Impreza-concept.jpg)
Met zijn boxermotoren en permanente vierwielaandrijving is Subaru altijd al een behoorlijk eigenwijs merk geweest. Ook qua design kun je niet zeggen dat ze anderen kopiëren, maar ze leken de afgelopen jaren behoorlijk zoekende naar een eigen gezicht. Maar vanaf nu houdt het Japanse merk volgens Lorenz Bittner, hoofd van de Europese designafdeling, vast aan een herkenbare styling voor alle nieuwe modellen.
“Op de komende modellen zal de hexagonale grill en de c-vormige dagrijverlichting terugkomen”, vertelt Bittner. Dat gezicht zagen we voor het eerst ook al op de Levorg en de Subaru Impreza concept car. Voor veel liefhebbers van de veelbelovende Impreza concept bleek toch weer dat Subaru het design voor de productieversies behoorlijk afzwakt. “Voor ons is design niet het belangrijkste doel. Onze auto’s moeten vooral functioneel zijn en bijvoorbeeld een goed zicht rondom bieden. De afgelopen tijd komen we wel steeds dichter bij het design van een concept omdat nieuwe technieken meer mogelijk maken.”
Klein teams
Bittner wordt er naar eigen zeggen niet jaloers van dat andere merken soms wel concept cars vrijwel ongewijzigd op de weg brengen. “We maken deze concept cars met een klein team in een erg korte tijd. Het is puur een imago overbrengen zonder dat we ons zorgen hoeven te maken over praktische toepassingen. De Duitse merken doen eigenlijk hetzelfde: ze maken hele geavanceerde concept cars of productieversies. Designers moeten gewoon de ruimte krijgen om aan te voelen wat mogelijk is, niet alles hoeft in productie genomen te worden. Neem bijvoorbeeld de Audi TT, Piëch wilde het design ongewijzigd op de wegbrengen, met alle problemen die volgden.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?
-
Op dit Europese eiland geldt geen maximumsnelheid
-
Nieuwe Tesla Model Y-concurrent komt toch naar Nederland! Dit kost-ie