Voor eigenwijs Subaru is design ondergeschikt
Met zijn boxermotoren en permanente vierwielaandrijving is Subaru altijd al een behoorlijk eigenwijs merk geweest. Ook qua design kun je niet zeggen dat ze anderen kopiëren, maar ze leken de afgelopen jaren behoorlijk zoekende naar een eigen gezicht. Maar vanaf nu houdt het Japanse merk volgens Lorenz Bittner, hoofd van de Europese designafdeling, vast aan een herkenbare styling voor alle nieuwe modellen.
“Op de komende modellen zal de hexagonale grill en de c-vormige dagrijverlichting terugkomen”, vertelt Bittner. Dat gezicht zagen we voor het eerst ook al op de Levorg en de Subaru Impreza concept car. Voor veel liefhebbers van de veelbelovende Impreza concept bleek toch weer dat Subaru het design voor de productieversies behoorlijk afzwakt. “Voor ons is design niet het belangrijkste doel. Onze auto’s moeten vooral functioneel zijn en bijvoorbeeld een goed zicht rondom bieden. De afgelopen tijd komen we wel steeds dichter bij het design van een concept omdat nieuwe technieken meer mogelijk maken.”
Klein teams
Bittner wordt er naar eigen zeggen niet jaloers van dat andere merken soms wel concept cars vrijwel ongewijzigd op de weg brengen. “We maken deze concept cars met een klein team in een erg korte tijd. Het is puur een imago overbrengen zonder dat we ons zorgen hoeven te maken over praktische toepassingen. De Duitse merken doen eigenlijk hetzelfde: ze maken hele geavanceerde concept cars of productieversies. Designers moeten gewoon de ruimte krijgen om aan te voelen wat mogelijk is, niet alles hoeft in productie genomen te worden. Neem bijvoorbeeld de Audi TT, Piëch wilde het design ongewijzigd op de wegbrengen, met alle problemen die volgden.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Eerste elektrische GT van Jaguar kan je dit jaar nog zien
-
Prinsjesdag 2024 – Hoe het kabinet elektrische rijders op kosten jaagt
-
Oei, stoer accelereren met Lamborghini Revuelto gaat flink fout
-
Zo bizar veel kost inschrijving voor beroemde Gumball 3000 Rally
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Voor 2238 euro extra maakt Volvo jouw EX30 superruim!
-
Koopje! Deze elektrische occasion rijd je al voor 7.500 euro
-
Exclusief: Lotus Theory 1 als 1.000 pk sterke Esprit-opvolger?
-
Waarom je de Audi e-tron GT misschien liever wil dan een Taycan
-
Koop dan! Want op deze Lightyear Zero krijg je 88 procent korting
-
‘Strenge Europese uitstootregels gaan miljoenen banen kosten’