Onder de hamer: Porsche Carrera GT nieuw uit doos
Twintig kilometer per jaar. Zoveel reed deze Porsche Carrera GT gemiddeld in de afgelopen elf jaar. Daarmee is het waarschijnlijk een van de beste exemplaren van de supercar ter wereld. Binnenkort wordt hij in Amerika geveild.
Cayenne
Je zou het misschien niet verwachten, maar de Porsche Carrera GT heeft zijn bestaansrecht mede te danken aan de Cayenne. Zonder de Cayenne is de kans namelijk groot dat Porsche alleen een Le Mans-racewagen had ontwikkeld en niet voor een straatauto was gegaan. In 2000 wilde Porsche deel gaan nemen aan Le Mans met een auto, maar die plannen werden in de ijskast gezet toen Porsche samen met Volkswagen en Audi een SUV wilde gaan ontwikkelen, de Cayenne. Porsche moest namelijk kiezen voor de motorsportafdeling of de ontwikkelingsafdeling voor de nieuwe SUV.
V10
Toch bleef een deel van het project voortbestaan, want in 2000 toonde Porsche een prototype van de Carrera GT. Die auto had een 5,5 liter V10 die achterin gemonteerd was. Voor die V10 moeten we een stuk verder terug in de tijd dan de LMP1-racewagen voor Le Mans. Porsche werkte in de vroege jaren 90 aan een V10 voor het toenmalige Arrows Formule 1-team. Dat blok werd uiteindelijk niet gebruikt, maar alle ontwikkeling was wel al gedaan. Toen er voldoende interesse in de Carrera GT werd getoond, besloot Porsche hem te gaan bouwen. Aan geld was er ook geen gebrek, aangezien de Cayenne direct aansloeg in 2002.
Special
Lees hieronder de Special over de Porsche Carrera GT die Autovisie in 2003 maakte:
https://issuu.com/autovisie/docs/av_48e_jg._2003_nr._22_special_porsche_carrera_gt_/26?e=0
Productie
De productie ging van start in 2004. De supercar met zijn 5,7 liter V10 met 612 pk werd direct goed ontvangen. Hij was enkel leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak en in vijf verschillende kleuren: rood, geel, zilver, grijs en zwart. Dit exemplaar dat binnenkort bij Mecum onder de hamer gaat heeft de laatste kleur, gecombineerd met donkergrijze stoelen. Net als elke andere Carrera GT bestaat hij grotendeels uit lichtgewicht materialen. Zo is de monocoque gemaakt van een mix van aluminium en carbon, is de motorkap volledig van carbon en zijn de motorsteunen van carbon fiber reinforced plastic. Zelfs de wielen zijn van magnesium.
Er waren 1.500 exemplaren gepland, maar het bleef bij 1.270 stuks, waarvan ongeveer de helft naar de Verenigde Staten ging. In Amerika moest de auto namelijk in 2006 een twee-fase airbag krijgen en dan zou de productie moeten worden aangepast. Porsche besloot toen de productie bij 1.270 stuks te stoppen.
1,1 miljoen
Deze auto is een van de Amerikaans geleverde exemplaren. In al zijn jaren maakte hij slechts 152 mijl, zo’n 240 kilometer. Per kilometer werd er geen euro afgeschreven, maar kwam er juist ongeveer 2.500 euro bij. De vanafprijs in Amerika was toen de auto uitkwam zo’n 448.000 dollar. Veilinghuis Mecum verwacht dat de auto minimaal 1,1 miljoen dollar opbrengt, zo’n 1 miljoen euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder