BMW zwaait M5 uit met Competition Edition
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FP90226977_highRes_the-bmw-m5-competiti-e1469170992638.jpg)
Het einde voor de huidige BMW 5 nadert en dat betekent ook dat het doek gaat vallen voor het sportieve topmodel M5. Om de sportsedan een laatste eer te bewijzen brengt BMW de M5 Competition Edition, een tot 200 stuks gelimiteerd uitzwaaimodel.
M Performance
Tweehonderd stuks precies. Exact honderd daarvan kleuren Carbonschwarz, de andere honderd worden in Mineralweiss metallic gespoten. Maar zaken als de in Jetschwarz gelakte M-dubbelspaaks lichtmetalen wielen in 20 inch formaat en de M Performance koolstofvezel carrosseriedelen als diffuser, buitenspiegelkappen en achterspoiler zijn op beide modellen gelijk. Beide kleurversies hebben een koets die een centimeter lager boven het asfalt hangt. Binnenin biedt BMW geen keuze. Het leefcompartiment is speciaal voor deze gelegenheid aangekleed met M-sportstoelen, een 1200 Watt Bang & Olufsen-surround soundsystem, zwarte Merino-lederen bekleding met Opalweiss stiksels en Anthrazit-vloermatten.
600 pk
Op motorisch vlak onderscheidt de M5 Competition Edition zich van de reguliere M5 door een verhoogd motorvermogen en koppel. De trekkracht ligt 20 Nm hoger en komt nu op 700 Nm uit. Het vermogen ligt op 600 pk, wat betekent dat de verhoogde turbodruk en herschreven motormanagementsysteem voor een plus van 40 pk zorgen. De M5 Competition Edition sprint in 3,9 tellen van stilstand naar 100 km/h. Technisch krijgt de M5 in zijn afscheidstenue ook een aangescherpte stuurbekrachtiging, een aangepaste M Dynamic Mode van de stabiliteitscontroleen stijvere veren, dempers en stabilisatorstangen.
Prijs
BMW vraagt € 183.176,-, wat geen cadeautje is. De basis-M5 kost € 147.300,-.
Lees ook:
Ook interessant
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Fusie met Honda mislukt, Nissan schrapt nu duizenden banen
-
Onderhoud aan je auto is straks wellicht niet meer te betalen
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze 58.995 euro kostende Chinees moet jou uit een BMW i5 houden
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
‘Automobilisten ontkennen steeds vaker schuld bij kleine aanrijding’
-
Duik in de prijslijst: de Ford Puma Gen-E
-
Waarom deze Ferrari 550 Maranello uit 2001 een parachute heeft
-
Pas op, Jan Akkerman en Thijs van Leer! Dit is de eerste focusflitser
-
Hoe (adaptieve) cruise control de kans op een ongeluk vergroot